Snart är det dags för årets upplaga av Considgalan som går av stapeln 24 november i Blå hallen.
En tillställning initierat av maratongasellen Consid för att hylla de individer som på ett föredömligt sätt driver digitaliseringen framåt. Under galan presenteras vinnaren av utmärkelsen Årets digitala influencer 2018 och idag presenteras de nominerade.
Årets digitala influencer är ett pris som syftar till att lyfta de individer i vårt samhälle som under året fått betyda mycket för Sveriges digitala utvecklig. Utmärkelsen delas ut av 2017 års vinnare Per Holknekt under festliga tillställningar på Considgalan i Stockholms stadshus. Initiativtagarna till priset är det snabbväxande IT-bolaget Consid som även ligger bakom Digitala influencer-podden. Peter Hellgren, grundare och VD för Consid hyllar de nominerade och är mycket nöjd över juryns beslut. –Vi är för digital utveckling och vi tror att grunden till att Sverige kan fortsätta vara ett föredöme gentemot andra länder när det kommer till digitalisering avgörs till stor del i skolbänken. Det är vårt ansvar som näringslivsaktörer att inspirera unga till att intressera sig för tech och entreprenörskap, därför har vi valt att lyfta förebilder som på olika sätt bidrar till att teknik nyttjas på ett humant och nyskapande sätt, säger Hellgren.
De individer som i år står som nominerade till utmärkelsen är entreprenören och podd-geniet Alexander Pärleros, Digitaliseringsrådets ledamot Darja Isaksson, drönardrottningen Helena Samsioe och teamet bakom det digitala modehuset Ivyrevel Kenza Zouiten Subosic, Aleks Subosic, Gustav Springfeldt och Dejan Subosic.
Motiveringen bakom årets digitala influencers
De kallar sig själva för ett digitalt modehus, och har genom att på ett kreativt sätt ta vara på digitala trender och potential skapat den nya tidens digitala varumärke. Genom initiativ som Google-samarbetet med ”coded couture” visar de på techmöjligheterna som finns inom fashion-sfären. Teamet bakom Ivyrevel – Kenza Zouiten Subosic, Aleks Subosic, Gustav Springfeldt och Dejan Subosic– finner ständigt nya vägar för att nå ut i det digitala bruset och är i och med detta sanna digitala influencers.
Genom sin roll som generaldirektör för Vinnova, ledamot i regeringens digitaliseringsråd och inspiratör inom innovation och digitalisering spelar Darja Isakssonen avgörande roll för dagens och morgondagens digitala Sverige. Genom att lyfta viktiga frågor kring hur vi med teknikens hjälp kan öka effektivitet genom automatisering och att på ett konkret sätt visa på de många möjligheter digitaliseringen serverar när det kommer till att utföra våra jobb mer effektivt och frigöra resurser på ett optimalt sätt är Darja en föredömlig och självklar digital influencer.
Genom sitt bolag GLOBHE Drones, som inte sällan refererats till som ”Uber för drönare”, revolutionerar Helena Samsioetechvärlden på ett uppseendeväckande och föredömligt sätt. På ett ytterst pionjärt vis agerar bolaget mellanhand mellan diverse hjälporganisationer och stora organ så som FN, och på så sätt är Helena genom GLOBHE med och lyfter digitaliseringens möjligheter och fördelar, räddar liv, inspirerar till digitalt entreprenörskap och visar på hur man kan använda tekniken på ett humant och samhällsfrämjande sätt.
På ett innovativt sätt och i det digitala formatet når Alexander Pärlerosut till miljontals människor varje månad. I inspirerande samtal med välkända profiler lyfter han upp en av de mest vitala aspekterna i digitaliseringen – människan. Med hjälp av livshistorier, insikter och värdefulla tips förmedlar han inspiration i ett av nutidens främsta digitala format och hjälper människor utveckla en självkännedom och sund balans i ett hektiskt, digitalt samhälle.