Flera av Qliks kunder har börjat sälja produkter till sina kunder där de integrerat olika Qlik-lösningar tillsammans med de egna produkterna, vilket skapar nya strategiska partnerskap med ökade intäktsströmmar för båda parter.
På QlikWorld 2023, som gick av stapeln förra veckan, fick Qlik sällskap på huvudscenen av chefer från företag som Ford, Harman och Syngenta, som är en del av ett växande ekosystem som driver datatransformationer och skapar nya möjligheter med Qlik.
Organisationer som Databricks, Mehrwek, Intuit och Stretch Qonnect har hållit separata sessioner om hur integration av Qlik i deras erbjudanden öppnar nya marknader och intäktsmöjligheter.
– Vi har alltid varit bra på att hjälpa organisationer att öka effektiviteten och förbättra prestanda. Vi ser nu att fler och fler ledare inom olika branscher integrerar Qlik i sina interna och externa produkter och tjänster för att få effekt. Detta går långt utöver det klassiska leverantörsförhållandet och blir till verkliga strategiska partnerskap. Organisationer som Harman tar de fördelar de ser med Qlik och utökar dem genom intäktsgenererande tjänster direkt till sina kunder. Det är spännande att se kunder och partners både driva sina egna verksamheter och bygga intäktsmöjligheter på Qlik, säger Mike Capone, vd för Qlik.
– Vi vet själva hur kraftfullt det är att använda Qlik för att göra data till en del av alla beslut i organisationen. Det som är så imponerande med Qlik är deras engagemang. De stödjer oss när det gäller att integrera fördelarna med deras lösningar som en central del av det värde vi erbjuder våra kunder, vilket hjälper oss att skapa tillväxtmöjligheter för Harman säger Nick Parrotta, President – Digital Transformation Solutions & Chief Digital and Information Officer på Harman.
Qliks kund- och partnerekosystem som visades på QlikWorld:
- Harman har, förutom deltagande i Qlik-chefen Mike Capones keynote, visat hur de utökar fördelarna med Qlik till generativ AI.
- Intuit lyfte fram hur Qlik’s Embedded Analytics gjort det möjligt för dem att bygga en unik, företagsomfattande rapporterings-plattform, One Intuit Portal.
- Databricks, som just har lanserat sitt Manufacturing Cloud, visade hur kombinationen av Qlik och Lakehouse hjälper ledande fordonstillverkare att bli effektivare och hållbara.
- Stretch Qonnect har visat hur de utnyttjar Qlik för att integrera IoT- och AI-genererade data för avancerad sportanalys, som för närvarande används av Sveriges högsta hockeydivision.
- Mehrwerk diskuterade hur Varian, ett företag inom Siemens Healthineers, utnyttjar sin Process Mining-lösning med Qlik i centrum för att förbättra sitt Quote to Cash-system och maximera ROI för försäljningen.
– Moderna molnanalyser är viktiga för att våra kunder ska kunna förstå och maximera de förbättringar de åstadkommer med Mehrweks lösningar för nyckelprocesser som Order-to-Cash och Logistics & SCM. Att bygga vår ledande mpmX-lösning för Process Mining på Qlik ger ett unikt och kraftfullt affärsvärde för hela ekosystemet av företag som vi betjänar, säger Constantin Wehmschulte, vd för Mehrwerk.