Det globala teknologiföretaget HCL Technologies (HCL) och Claim Genius, världsledande inom AI-baserade automationslösningar för bilförsäkringsmarknaden, tillkännagav idag undertecknandet av ett avtal för att gemensamt utveckla och marknadsföra nya AI-lösningar för hantering av försäkringsanspråk.
Som en del av avtalet kommer HCL att erbjuda skadeanalysteknik från Claim Genius i realtid för alltifrån personbilar till globala försäkringsbolag. HCL integrerar Claim Genius-plattformen med HCLs huvudplattform för skadeanspråk, vilken i stor utsträckning används av operatörer.
Denna integrerade lösning för arbetsflöden kommer att finnas tillgänglig för HCLs globala kunder för förbättrad hastighet, noggrannhet och produktivitet inom bilförsäkringssektorn. När tjänsten väl är implementerad kan kunder få en omedelbar AI-driven reparationsuppskattning för det skadade fordonet, baserat på foton eller videor som laddats upp från kundens mobilapp eller från systemet som hanterar anspråken. Denna uppskattade information kan integreras direkt i försäkringsgivarens arbetsflöde för anspråkshantering genom att använda HCLs kärnprodukter för anspråkshantering.
Claim Genius skadeanalysteknik erbjuder kraftfulla automatiserade funktioner, inklusive omedelbar analys av uppladdade skadefoton och videor, upptäckt och analys av fordonsdelar och skador, samt förutsägelser kring fordonets totala skadeförlust baserat på kunddefinierade gränsvärden. Tekniken tillhandahåller även andra funktioner, såsom t ex aktiv återkoppling för kontinuerlig AI-optimering och fullständig API-åtkomst för anpassad integration.
Tillsammans med HCLs omfattande lösningar för anspråkshantering kommer de nya funktionerna att hjälpa kunderna att effektivisera sina arbetsflöden och påskynda övergången mot en virtuell och beröringsfri framtid.