IFS meddelar nu att företaget slutför förvärvet av Axios Systems PLC, en global leverantör av molnbaserad ESM-programvara (Enterprise Service Management).
Förvärvet annonserades i mars i år och kommer innebära att två pionjärer inom tjänstehanteringsområdet kombineras. IFS, med sitt ledarskap inom Field Service Management och Axios Systems, med sin styrka inom IT Service Management (ITSM) och IT Operations Management (ITOM). Det kombinerade IFS Enterprise Service Management-erbjudandet kommer vara unikt i hur det möjliggör för företag att organisera sin värdekedja och optimera sina arbetsflöden så att de inte bara kan leverera fantastiska ”moments of service” åt sina kunder utan att de också kan maximera möjligheten att generera intäkter och öka sin lönsamhet.
– Förvärvet är väldigt viktigt för IFS, då det utökar vårt erbjudande inom service management, så att vi kan hjälpa verksamheter att hantera ineffektivitet som kan stå i vägen för att leverera enastående ”Moments of Service”, säger Darren Roos, IFS koncernchef. Förmågan att tjäna pengar på tjänster ger stora konkurrensfördelar. För att kunna göra det på ett säkert och enhetligt sätt måste verksamheter också kunna designa för service. Med Axios förmågor kan IFS addera specifika funktioner som ger bättre överblick över vilka värden verksamheten levererar, samt identifiera möjliga förbättringar.
Under de senaste åren har IFS investerat i sin Service Management-verksamhet, som växte med över 100 procent under 2020 jämfört med föregående år. Förvärvet av Axios Systems ger IFS flera nya funktioner inom IT Service Management och IT Operations Management. Dessa funktioner kan hjälpa verksamheter att förbättra utformningen och automatiseringen av sina arbetsflöden, den interna effektiviteten, samt att koppla samman data från olika team och system för att i slutändan skapa möjligheter att bättre betjäna sina kunder. Kombinationen av IFS och Axios Systems är en viktig del i IFS ambition att befästa positionen som marknadsledande inom IT-lösningar för tjänsteföretag.
– Som grundare av Axios är jag stolt över att min familj och mitt team framgångsrikt har etablerat en global och väl ansedd leverantör av lösningar för företagstjänster, säger Tasos Symeonides, VD och grundare av Axios. Vi är inte färdiga ännu, utan vill fortsätta att arbeta med de fantastiska kunder vi redan har och addera ytterligare kunder. För att uppnå detta var vi tvungna att gå samman med ett globalt programvaruföretag som är lika passionerade som vi är för service management, att leverera värde och skapa bra kundupplevelser. I IFS hittade vi den perfekta strategiska partnern och vi kommer nu spela en viktig roll för att hjälpa IFS utöka sitt ledarskap inom service management för företag.
Som för alla av IFS lösningar kan kunden implementera Axios Systems Enterprise Service Management som en fristående lösning eller integrera den med andra funktioner inbyggda i IFS Cloud. Detta ger IFS en unik förmåga att erbjuda en helhetslösning för service, som stöder anställda internt och i fält, såväl som företag när de levererar produkter, resultat eller faktiska tjänster. För första gången kommer kunderna att kunna koppla ihop båda världarna och skapa en ny nivå av synlighet över hela sin värdekedja, så att de kan förse sina kunder med enastående service.
Axios Systems har kunder i USA, Europa, Mellanöstern och Latinamerika, och har framgångsrikt främjat starka användargrupper som förespråkar lösningen och driver på produktförbättringar. Bland kunderna finns Aviva, FedEx, Sobeys, EDEKA, och KPMG, samt flera kunder inom offentlig sektor.