Teradata har en lång erfarenhet av att leverera lösningar för hantering och analys av stora datamängder.
Nu satsar man hårt på implementationer på publika molnplattformar, vilka redan står för en stor andel av omsättningen och ökar kraftigt.
Teradata som grundades redan 1979 är ett företag som har varit med om alla trender som kretsat kring att få ut värde av data. Kalla det ekonomisk rapportering, beslutsstöd (BI), datalager (data warehouse), big data, dataanalys (analytics), prediktiv analys, maskininlärning, och så vidare. Ett exempel är att företaget var först med en implementation för att hantera mer än en TB data, till amerikanska Wal-Mart 1992.
Alla de nämnda områdena, och fler därtill, har en gemensam bas, eller plattform, nämligen att hantera data från olika datakällor. Det är ett krav för att få kunna dra nytta av data med olika analys-, rapporterings- och visualiseringsverktyg, med flera typer av verktyg. Teradata är ett av de ledande företagen vad gäller att tillhandahålla en sådan plattform.
Historiskt sett är Teradata kanske mest känt för kraftfulla servrar, och servrar finns kvar i sortimentet. Men i dag ligger det mesta av Teradatas fokus på molnimplementationer av företagets mjukvaruplattform Vantage för att hantera data. Det blir tydligt när IT-Kanalen träffar Andrey Alekseenko, Teradatas chef för Norra Europa, vilket inkluderar Sverige.
– Vantage fungerar med exakt samma kodbas på de tre stora publika molnplattformarna, och även i privata moln och i kunders egna datacenter, beskriver Andrey Alekseenko en av Teradatas stora konkurrensfördelar.
Det handlar alltså om att täcka in heta områden som multimoln och hybridmoln, vad gäller kundernas IT-miljöer. Under årets andra kvartal stod förmodat långvariga intäkter från implementationer på publika molnplattformar för 28,3 procent av omsättningen globalt. Andrey Alekseenko berättar att molnintäkterna är på god väg att fördubblas i år. Han pratar inte alltför djuplodande om tekniska detaljer, men nämner till exempel att ”maskininlärning finns med i alla projekt i dag, det är ett etablerat område numera”.
– I mina diskussioner med kunder, i stort sett dagligen, kommer inte tekniska detaljer upp så mycket. Diskussionerna handlar om hur kunderna kan få ut värde av data, säger Andrey Alekseenko.
Att fokus ligger på värde beror inte minst på att företagsledningarna hos kunderna engagerar sig i datasatsningar numera. Andrey Alekseenko beskriver det skämtsamt som att ”företagsledningen vill veta om leksakerna som IT-personalen vill köpa verkligen fungerar”. För fem, eller kanske tio, år sedan kunde IT-personalen basera inköp på rent tekniska aspekter i mycket högre utsträckning.
Andrey Alekseenko beskriver Teradatas målgrupp som stora företag med avancerade krav. I Sverige handlar det till exempel om detaljhandeln, telekom, banker och tillverkande företag. Man kan anta att även stora byggföretag och fastighetsbranschen är en potentiell målgrupp. För att nå fram till sådana företag är Teradata noga med att ha en mångfacetterad kompetens i de team som kommunicerar med kunderna. Det inbegriper till exempel teknisk kunskap, arkitekturkunskap och förståelse av affärsvärde och affärsprocesser.
– När det gäller implementationer har vi många olika typer av partnerföretag, både stora globala och mindre lokala. Vi inledde till exempel ett nära samarbete med Deloitte som implementatör i början av juni. Det är många partnerföretag som vill vara med på en framgångsrik resa.
Framgången visas av ett rörelseresultat på 117 miljoner dollar (non-GAAP) för årets andra kvartal. Det innebär en vinstmarginal på 23,8 procent.
Av Andrey Alekseenko, Teradatas chef för Norra Europa