Från att i flera decennier varit science fiction, och något vi sett i filmer som Tillbaka till framtiden, så börjar självkörande och uppkopplade fordon bli en realitet.
I några år har det funnits funktionalitet för assisterad fickparkering, och bland det senaste är att automatiskt hålla avståndet till framförvarande fordon.
Sannolikt har vi bara sett början, konkurrensen är hög, och biltillverkare tävlar om att lägga in självkörande eller ”smarta” funktioner. Det är lätt att ryckas med i entusiasmen, och att våra uppkopplade bilar i framtiden kan göra bilkörningen både snabbare, effektivare och säkrare råder det ingen tvekan om. De flesta innovationer inom bilsäkerhet är resultatet av att man sett ett behov, utifrån erfarenheten av bilolyckor.
Funktioner som kan öka trafiksäkerheten kan vara exempelvis rapporter om väder- och vägförhållanden eller om trafikolyckor, som gör att körningen automatiskt anpassas. Tänk dig exempelvis att du kör på en motorväg och ligger i 110 kilometer i timmen, och så gör även framförvarande bilar. Om bilarna 500 meter längre fram plötsligt och hastigt bromsar in, så finns det fog att tro att det är något som har hänt. Är fordonen uppkopplade så är det fullt möjligt att detta kommuniceras till ett centralt system för att varna andra fordon i närheten och även att en notifiering skickas till räddningstjänst.
Men, på samma sätt som det är bättre att inte ha något brandlarm alls än ett trasigt brandlarm så är det A och O att systemen verkligen fungerar. Finns det en funktion som varnar för eller anpassar bilens köregenskaper efter plötsliga händelser i trafiken, så kommer vi att förlita oss på att den fungerar. Får vi då ingen varning så förväntar vi oss inte några obehagliga överraskningar i trafiken.
Till skillnad från många tidigare innovationer inom trafiksäkerhet, som uppkom på grund av redan skedda olyckor och dödsfall, har vi nu en unik möjlighet. Leverantörerna lovar guld och gröna skogar, men erfarenheten visar att så inte alltid är fallet. Det finns alltid risker att IT-system fallerar, och det är heller inte alltid leverantörernas fel utan problem kan lika gärna bero på exempelvis strömavbrott, internetavbrott eller annat oförutsett som inträffar. Men, det finns idag alla möjligheter att skapa system som i händelse av driftstörningar inom bara några minuter är igång igen, i ett annat datacenter.
Vi har alla möjligheter att redan från början, i takt med att våra bilar kopplas upp, ta säkerheten i beaktning. För att trafiksäkerheten inte ska äventyras måste vi skapa system som är robusta, och eliminerar i princip alla risker för nedtid. Fordonets uppkoppling måste vara konstant, då den är nödvändig för att kunna dela information med de molntjänster som används när bilar kommunicerar med varandra, plötsliga förändringar i underlag etc..
Om så inte sker kommer det i bästa fall bara leda till att vi inte vågar lita på våra uppkopplade fordon, i värsta fall vara en indirekt anledning till trafikolyckor.
Peter Källviks, Nordenchef, Veeam Software