TCS molnundersökning: företagsledare satsar på AI och håller fast vid molnet trots makroekonomisk motvind

TCS molnundersökning: företagsledare satsar på AI och håller fast vid molnet trots makroekonomisk motvind

Publicerat av: Redaktionen

Tata Consultancy Services finner att företagsledare håller fast vid molnet som en långsiktig katalysator för innovation, AI-driven transformation och hållbarhet.

Tata Consultancy Services undersökning, “Connected Future: How Cloud Drives Business Innovation” menar 70 procent av företagsledare för stora företag globalt att molnet förblir en långsiktig investeringsprioritet.

Detta trots den rådande makroekonomiska motvinden och den senaste tidens inbromsning av molninvesteringar.

Den globala undersökningen med cirka 1 000 ledande befattningshavare visar att innovation är en viktig drivkraft för molninvesteringar. Som exempel, 59 procent menar att molnet är avgörande som en katalysator för innovation för organisationens framtid.

Detta verkar vara särskilt sant för artificiell intelligens (AI): 75 procent av de tillfrågade har investerat i AI och maskininlärning under de senaste två åren, medan 78 procent planerar att fortsätta eller att börja göra det under de kommande 12–24 månaderna. Båda teknikerna är starkt beroende av tillgång till stora mängder data och skalbarhet genom molnet.

En speciellt intressant insikt är att över än en tredjedel av de svarande (37 procent) har gjort framsteg i sina mål för molnbaserad innovation i form av nya affärsmodeller, vilket understryker molnets växande kraft för att driva nya intäkter.

Vidare visar undersökningen att en klar majoritet av företagen – 67 procent – använder molnteknik för att uppnå hållbarhetsmål. 43 procent rapporterar dock att det är svårt att förstå miljöpåverkan från leverantörer av molntjänster. Detta tyder på att även om de flesta svarande ser molnet som en viktig – och hittills framgångsrik – del av sin hållbarhetsstrategi och i allt högre grad använder molnbaserade verktyg för att bedöma sin egen miljöpåverkan, kräver de nu samma transparens från sina molntjänstleverantörer.

Sammantaget, trots betydande framsteg under de senaste åren, visar undersökningen att företag fortfarande har en lång väg kvar att gå för att nå molnteknikens fulla potential. Andra viktiga slutsatser är:

  • TCS molnundersökning: företagsledare satsar på AI och håller fast vid molnet trots makroekonomisk motvindBranschspecifika eller “vertikala moln” dyker snabbt upp som en snabb väg för att skaffa sig större expertis och förmåga, där en överväldigande majoritet av de tillfrågade organisationerna (73 procent) rapporterar att de redan utvärderar, rullar ut eller använder detta i verksamheten idag.
  • Företag har en vilja vara en del av digitala ekosystem, men de flesta har fortfarande långt kvar till att förverkliga sitt fulla värde: 66 procent av företagen befinner sig fortfarande i de tidigaste stadierna av övergången till mogna digitala ekosystem.
  • Kompetensbrist fortsätter att påverka företag inom molnteknik, där över hälften (upp till 52 procent) rapporterar brist på intern heltäckande molnkompetens.

Krishnan Ramanujam, President, Enterprise Growth Group, TCS, kommenterar: “Vår senaste globala undersökning bekräftar starkt att det inte finns någon affärsstrategi utan en molnstrategi. En önskan om större effektivitet, motståndskraft och flexibilitet drev tidig användning av molnet, och de är fortfarande kritiska faktorer. Företag förstår nu mer till fullo hur moln driver affärstillväxt och innovation på lång sikt, och för de flesta har resan bara börjat.”

“Molnet är en ständig källa till oro när det gäller kortsiktig ROI, men tillväxt och transformation är ett långsiktigt spel. Att förena dessa två realiteter är både utmanande och nödvändigt, men fullt uppnåeligt med rätt strategi och planering. Det är avgörande eftersom molnet nu är det förenande digitala tyget för varje företag, som driver kraftfull teknik – från generativ AI till edge och kvantdatorer – och inleder nästa våg av innovationer nu och i framtiden”, tillägger Ramanujam.

2023 års TCS globala molnundersökning omfattar 972 ledande befattningshavare på företag med intäkter på en miljard dollar eller mer. Företagen är verksamma inom flera olika sektorer i Asien, Europa och Nordamerika. Merparten av företagen redovisar årliga intäkter på över 5 miljarder dollar. Undersökta marknader inkluderar:

  • Kontinentaleuropa (Tyskland, Spanien, Frankrike, Schweiz, Sverige, Norge, Finland, Belgien, Nederländerna, Luxemburg).
  • Storbritannien & Irland.
  • Nordamerika (USA, Kanada, Mexiko).
  • APAC (Indien, Japan, Australien, Nya Zeeland).

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00