Telias digital index-rapport 2021

Telias digital index-rapport 2021

Publicerat av: Redaktionen

Slår hål på myten om den svenska expressdigitaliseringen.

Telias digital index-rapport 2021

Daniel Stark, affärsansvarig för Små- och medelstora företag hos Telia

Den 11 mars 2020 deklarerades världsepidemi.

Hela samhällen stängdes ner. Människor skickades hem från arbetsplatser och det blev ett år som kom att pröva oss alla. Det har pratats om en expressdigitalisering av svenska företag. Men årets upplaga av Telia digitala index avslöjar att det är en bild som inte riktigt stämmer med verkligheten.

Även om en stor majoritet av de svenska företagen, till och med de högdigitala, uppger att de var oförberedda när pandemin slog till så kunde många fortsätta att fungera. Tack vare videomöten och molntjänster såg de snabbt till att medarbetarna fick möjlighet att arbeta på distans. Det har bidragit till bilden att pandemin ökat digitaliseringen av företag. Men det stämmer inte riktigt.

Även om användningen av mötes- och samarbetsverktyg som Zoom och Teams har ökat har det inte lett till att resten av verksamheten digitaliserats i samma utsträckning. Vad som hänt är att vi flyttat över våra manuella rutiner till de digitala verktygen, utan att vi blir smartare i hur vi använder dem. Telia digital index visar också att den digitala klyftan mellan företag fortsatt är djup och till och med ökat något.

– Trots att tekniken blir mer tillgänglig, så minskar inte den digitala klyftan. Jag är särskilt bekymrad över att de mindre företagen oftare förblir lågdigitala. Något som kan komma att hämma tillväxten på sikt. Här tycker jag att branschorganisationer, myndigheter och vi inom tech- och telekom har en viktig roll att spela. Det handlar om att inspirera och stötta dessa företag att bli mer digitala. Det genom att visa hur teknik och digitala arbetssätt kan lösa de där småsakerna som gör skillnad – allt från enklare administration till nöjdare kunder och helt nya intäkter, säger Daniel Stark, affärsansvarig för Små- och medelstora företag hos Telia.

– Mer uppmuntrande i årets resultat är att företagsledningar blivit mer positiva till att investera i digitala lösningar och att kompetensutveckling av medarbetarna toppar önskelistan. Det visar på en ökad förståelse för att digitalisering handlar lika mycket om arbetssätt som teknik – och båda krävs för att bli högdigital, fortsätter Daniel Stark.

Den svenska tilliten stod sig stark
Trots det kaos som bröt ut på många håll i samhället i samband med pandemin så uppger så många som 86 procent av företagen att medarbetarnas tilltro till arbetsgivaren är oförändrad eller till och med ökat under det tuffa året. Åtta av tio företag uppger också att medarbetarnas produktivitet har varit opåverkad eller har ökat under pandemin. Här finns även ett samband mellan högre grad av digitala företag och ökad produktivitet.

Kontoren krymper
En av de mest uppenbara effekterna av pandemin och det ökade distansarbetet är att företagen planerar att krympa sin kontorsyta. Av de företag i undersökningen som har kontor, planerar mer än en tredjedel att minska kontorsytan efter pandemin. Och så många som sju av tio svenska företag planerar för att medarbetarna ska fortsätta att jobba mer på distans även efter pandemin. Men bara två av tio företag planerar att förse de anställda med utrustning för hemmakontoret.

Företagsledningarna mer positiva till digitala investeringar
En tydlig konsekvens av det gångna året är att företagsledningar blivit mer positiva till att investera i digitala lösningar. Många företag fick snabbt prioritera om under 2020 för att skapa möjligheter för personalen att jobba på distans. Mobilt arbetssätt ligger fortfarande högt på önskelistan inför de kommande två åren, men toppas av kompetensutveckling av medarbetarna.

Den digitala klyftan växer
Telias Digitala Index visar att den digitala klyftan mellan små och stora företag vuxit under pandemin. Före pandemin räknades endast två av tio företag som högdigitala, det har ökat till nästan tre. Det är visserligen en ökning med 28 procent under 2020, vilket innebär att 220 000 medarbetare i 70 000 svenska företag gjort ett digitalt språng under pandemiåret. Men de lågdigitala ligger dock på samma nivå som tidigare och till antalet har de bara minskat med nio procent under samma period. Det är främst det mobila arbetssättet med att jobba på distans och användandet av sociala medier som driver på, medan automation och informationsdelning inte har ökat på samma sätt.

Branscherna med högst digitalt index:

1. It och telekom
2. Bank, försäkring och finans
3. Transport och logik

Den interna kunskapsöverföringen hotad
Vi pratar sällan om den digitala klyftan som finns inom ett företag eller organisation. Det här är något som försvårar kunskapsöverföring och samarbete mellan medarbetare. Ett problem som tenderar att växa inom flertalet större organisationer. Risken är stor att det skapas ett ”A och B-lag” på arbetsplatsen när en del av medarbetarna tar till sig de nya digitala arbetssätten, medan andra inte gör det. En utveckling som i sin tur kan leda till att en skadlig ”vi och dom”-känsla sprider sig internt, vilket i sin tur påverkar såväl hur vi mår, engagemanget för arbetsuppgifterna och i slutändan även lönsamheten.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00