En snabbguide till Kinas fem största, sociala medier
Hem Nyheter En snabbguide till Kinas fem största, sociala medier

En snabbguide till Kinas fem största, sociala medier

Publicerat av: Redaktionen

Som världens folkrikaste land så har Kina även det allra största antalet uppkopplade konsumenter.

Dock är sökmotorer och sociala medier i Kina inte de samma som vi känner till från Europa och USA.

Här ger vi dig en snabbguide till de fem viktigaste att känna till och vad man behöver tänka på om man vill nå framgång med sin närvaro:

En snabbguide till Kinas fem största, sociala medier

Baidu är den kinesiska motsvarigheten till Google och är Kinas största sökmotor med en marknadsandel om 75%. Textinnehållet på förstasidor är oerhört viktigt för Baidu, vilket är en stor strukturell skillnad mot Google, som även matchar annat innehåll, såsom title, och foton. Västerländska webbplatser har överlag relativt lite information på sina förstasidor och Baidu värderar sidor på helt annat sätt än Google. Det räcker till exempel inte bara att översätta en sida rakt av till kinesiska och hoppas ranka på det, eftersom det inte är en optimerad struktur mot kinesiska användare på Baidu. Det finns specialister som kan hjälpa kunder i Sverige att bli Baidu-optimerade.

WeChat – del av Tencent-gruppen och är ”superappen” som alla använder i Kina, både privatpersoner och företag. Idag har WeChat 1,1 miljarder användare, varav 800 miljoner är aktiva dagligen. Det som gör WeChat unikt är att det har ett eget ekosystem som innehåller allt från sökmotor, betallösning, chattfunktion till att beställa mat, taxi, biobiljetter, köpa/sälja aktier och boka hotellrum. Man behöver med andra ord inte lämna WeChat för att göra något av sina dagliga behov, till skillnad från i väst där man  har flera olika appar beroende på funktion. I december 2017 lanserades det första ”mini-programmet” på WeChat, det är en app-i-app som gör det möjligt att utveckla skräddarsydda miljöer i WeChat utan att behöva utveckla en separat app för ändamålet.

Weibo – del av Alibaba-gruppen, startade som ett alternativ till Twitter, med fokus på mikro-bloggande. Det har sedan dess utvecklats till en slags kombination mellan Facebook och Twitter och har idag 520 miljoner aktiva användare varje månad. Weibo är en öppen plattform med stor räckvidd och flertalet funktioner för företag att använda för att nå ut till sin målgrupp.

Little Red Book – började som en online-guide för kinesiska e-shoppare. Mängder med produkter finns att rekommendera och “pinna”, så det påminner till viss del om Pinterest. Little Red Book är även en enorm e-handelsplattform, som möjliggör att marknadsföra och driva försäljning direkt via tjänsten. Hjärtat i tjänsten är vad användarna själva pinnar och sen taggar till specifika butiker som finns i tjänsten. Little Red Book (eller Xiaohongshu som den heter på kinesiska) är störst bland yngre användare (födda på 90-talet) och 80% av dessa är kvinnor, vilket innebär att mode och kosmetika är två tunga kategorier. Innehåller även mycket inlägg om livsstil och resor.

Douyin – är faktiskt exakt samma sak som TikTok, eftersom det är företaget bakom appen – Bytedance – som startade hela verksamheten just under namnet Douyin. Inför den globala lanseringen valde man det mer internationellt-klingande namnet TikTok och det är idag den sociala medie-app som växer snabbast och är den mest framgångsrika kinesiska appen utanför Kina (även inräknat Tencents WeChat). I huvudsak en social plattform för att dela korta videor, men skillnaden är att medan TikTok mest har yngre användare i väst (under 18 år), så är huvudgruppen användare på Douyin i Kina 25-35 år gamla. Appen är även mer utvecklad i hemlandet och innehåller fler funktioner, såsom mer djuplodande profiler och direktförsäljning via appen.

Nordic Business House (NBH) har utnämnts till officiell partner åt Douyin. NBH är ledande marknadsföringsbyrå i Norden med fokus på Kina. Genom NBH expertis inom kinesiskt konsumentbeteende hjälper NBH företag hur man ska positionera och växa sitt varumärke mot den kinesiska kunden via digital marknadsföring på kinesiska sociala medier, influencers och PR.

Är du intresserad av att veta mer så kontakta gärna NBH på hello@nbh.se eller besök hemsidan www.nbh.se och läs om hur andra, nordiska varumärken framgångsrikt lyckats nå fler kinesiska konsumenter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>