När Tyréns bildade koncern skapades ett stort behov av att öka kommunikationsvägarna mellan länderna.
För att möjliggöra tillväxt och samverkan krävdes en omställning av koncernens digitala informationsutbyte.
“Vi avser att göra allvar av den digitala transformationen.”, säger Tyréns CIO Ylva Berg, som har valt Advania som leverantör via en agil upphandling.
Samhällsbyggnadssektorn genomgår en omfattande, digital transformation. En av aktörerna som driver utvecklingen framåt är Tyréns, ett av landets ledande konsultbolag inom samhällsbyggnad. När Tyréns för ett drygt år sedan bildade koncern innebar det en sammanslagning av en rad bolag i Sverige, Danmark, England, Estland och Litauen. Totalt har koncernen 3 000 medarbetare.
Idag finns Informationsteknologi, Forskning & Innovation och Business Area X representerade i koncernledningen, för att tydligt markera vartåt siktet är inställt. Koncernens framtidsfokus tar avstamp i ägandeformen: Tyréns är en stiftelse och återinvesterar stora delar av vinsten i olika utvecklingsprojekt. Det ger utrymme för långsiktighet, menar koncernens nytillträdda CIO Ylva Berg.
Koncernbildandet innebar nya behov av digital samverkan mellan länder och kontor. För att skapa en framtidssäkrad arkitektur, som understödjer Tyréns affär och medarbetare genom teknologi, tog Tyréns beslutet om att genomföra en egen, större digital transformation. Ylva Berg ledde den nyligen avslutade upphandlingen om ett projekt som syftar till att skapa en gemensam plattform för informationsutbyte och samarbete. Advania vann upphandlingen och har påbörjat projektet, som ska pågå under hela 2020.
Upphandlingen var en så kallad agil upphandling, vilket innebär att kunden förespråkar en öppen och ärlig dialog.
Leverantörerna uppmanas att presentera sina bästa lösningar och tillvägagångssätt, men även att utmana kunden i sitt tänk.
”Vi ser att digitaliseringen kommer att förändra vår bransch i grunden och att Advanias lösning gör det möjligt för oss att utveckla vår verksamhet på det sätt vi vill. Lösningen är till och med bättre än den best practice vi såg framför oss och vi känner oss trygga med att samarbetet kommer att fungera bra. Det är precis så här vi vill att ett partnerskap ska se ut, att vi har ett motiverat team som delar målbild och dessutom känner igen sig i varandras företagskulturer och arbetssätt. Som kund måste vi förtjäna den bästa leverantören, det talar vi för lite om idag.”, säger Ylva Berg, CIO, Tyréns.
Med projektet, som innefattar identitetshantering, Office365 och Azure, ämnar Ylva realisera en skalbar plattform som möjliggör Tyréns strategiska riktning, verksamhetskritiska förmågor och innovationskraft.
”För Advania står partnerskap alltid i fokus. Samarbetet med Tyréns kommer extra lätt för oss, vi har liknande kulturer och en tydlig, gemensam vision. Vi ser fram emot att hjälpa Tyréns genom varje steg på vägen i deras digitala resa framöver. Tillsammans ska vi stötta Tyréns framgång och expansion i nya marknader, geografiskt såväl som inom helt nya nischer.”, säger Fredrik Örnhall, Sales and Delivery Manager, Managed Services, Advania Sverige.