I dagens uppkopplade värld är de flesta företag väl medvetna om vikten av kunder och deras upplevelse.
Å andra sidan har den digitala förvandlingen och digitala tjänster gjort det mycket enklare för kunder att byta produkter, och därför är det mycket svårare att lyckas med kundretention.
Enligt McKinsey har tre av fyra amerikanska konsumenter provat ett nytt shoppingbeteende sedan pandemin bröt ut, och 80 % av dem ämnar inte gå tillbaka. I takt med att kundernas förväntningar fortsätter att höjas så letar företag konstant efter nya sätt att interagera med kunderna och uppfylla deras behov.
Visste du att det är sex till sju gånger dyrare att få en ny kund än att behålla en existerande? Det innebär att det är viktigare än någonsin att hålla sina kunder glada och lojala. Lojalitetsprogram tillhandahåller ett kraftfullt sätt att behålla existerande kunder, få nya och ta del av värdefulla kundinsikter.
Program för kundlojalitet går ända tillbaka till 1793, då vissa amerikanska handlare började ge sina kunder kopparsymboler att lösa in vid framtida köp. Sedan dess har de fortsatt att utvecklas – från förpackningar med kuponger att klippa ut och leksaker i flingpaket till det moderna och valutabaserade systemet med flygpoäng för att belöna de mest lojala medlemmarna. Att tillhandahålla rätt teknik och mätvärden är nyckeln till framgång. Nästa generations lojalitetsprogram kretsar kring att driva dynamiska upplevelser och skräddarsydda belöningar i syfte att engagera kunderna och omvandla dem till förespråkare.
Salesforce förstår vikten av kundlojalitet för den övergripande kundupplevelsen, förväntningarna när de interagerar med företag såväl som behovet av en centraliserad plats för alla kunders data. Därför har de introducerat en ny produkt som ger oss en helt ny tolkning av konceptet kundlojalitet – Loyalty Management-programmet.
Salesforces Loyalty Management byggs på Salesforce Customer 360-plattformen och fungerar med alla Salesforce-produkter, inklusive Marketing Cloud, Sales Cloud, Experience Cloud och många fler. Loyalty Management-programmet låter företag bygga intelligenta lojalitetsprogram för både B2B- och B2C-kunder, med en flexibel, anpassningsbar och snabbt implementerad lösning som passar deras specifika behov.
Implementera enkelt Salesforce Loyalty Management med Seavus
Seavus är en Salesforce-partner och därmed väl utrustade att implementera Loyalty Management för B2B- och B2C-kunder inom industrier som inkluderar detaljhandel, konsumentprodukter, tillverkning samt hotell-, nöjes- och restaurangbranschen. Vi har kunskapen och erfarenheten att tillhandahålla organisationer med vägledning och lösningar för att bygga och stärka lojalitetsprogram för kunder. Den huvudsakliga fördelen med att jobba med oss är att vi hjälper er att slå fast de bästa möjliga, anpassade upplevelserna för era kunder, samt hitta rätt lösning för engagerande lojalitetsprogram som snabbt kan implementeras och enkelt skräddarsys.
”Organisationer med höga nivåer av kundlojalitet presterar bättre än konkurrenterna, så det är kritiskt att de tillhandahåller sina kunder med värde och minnesvärda upplevelser för att bygga tillit,” säger David Schmaier, VD för Salesforce Industries. ”Loyalty Management låter företag i olika industrier utveckla sina lojalitetsprogram från att kretsa kring transaktioner till att fokusera på människor genom att leverera skräddarsydda, relationsbyggande upplevelser för varje kund.”
Projektledaren i vår telekomdivision, Biljana Barukchieva, förklarar att: ”ett lojalitetsprogram är en förlängning av ett företags märke och en av de mer utåtriktade taktikerna en organisation kan använda för att stärka sin relation till kunderna. Det går bortom att bygga medvetenhet och engångskampanjer för att istället driva försäljning genom att möjliggöra kontinuerlig kommunikation och skapande av värde med kunderna.”
Telekomtjänster är till exempel mer efterfrågade än någonsin, så pass att telekomföretag kan börja få svårt att hålla jämna steg med den stigande efterfrågan. Men intåget av folk som jobbar hemma, elever som får hemundervisning och personer som sträcktittar på streamingplattformar är mer medvetna än någonsin och kan byta till en annan leverantör om de känner sig missnöjda. Den viktigaste uppgiften är alltså att behålla dessa kunder!
Telekomföretagens lojalitetsprogram inkluderar allt från att öka antalet beröringspunkter till bättre anpassningsmöjligheter, och är kapabla att driva alla nyckeltal som företaget behöver. Att ha ett övergripande verktyg för kundretention är speciellt viktigt i dagsläget, inte bara för att hålla kvar långvariga kunder, utan även för att behålla nya man lockade till sig under hemisoleringen.
Hur kan Seavus hjälpa er med Salesforce Loyalty Management?
- Integrera lojalitetsprogram i hela organisationen med en plattform – Utöver integreringen med Salesforce Customer 360 så kommer Seavus experter hjälpa er att integrera era externa system med API:er och integrera tredjepartslösningar från Salesforce AppExchange för att från början till slut tillhandahålla en kundupplevelse över alla beröringspunkter.
- Anpassade och unika lojalitetserbjudanden – Med Seavus experter kommer ni enkelt förstå alla kunddata, från marknadsföringsinteraktioner och köphistorik till webbplatsbesök, och baserat på dessa insikter kan vi tillsammans skapa anpassade och engagerande lojalitetsprogram över alla kanaler.
- Mätning av insikter från lojalitetsprogram – Salesforce Loyalty Management har analyser som byggts på Tableu med Einstein inbäddat, vilket hjälper företag att förstå vad som fungerar och låter dem justera program eller processer på språng. Med inbäddade lojalitetsinsikter som översätts till värdefulla data kommer du tillsammans med Seavus experter få kraftfull information om kunders preferenser och beteenden baserat på det digitala avtrycket från kundinteraktioner, vilket därmed låter datan göra jobbet åt er.
Vidare ser vi fler och fler kunder som intresserar sig för att använda Salesforce produkter, och vi välkomnar alltid skickliga personer med huvudsaklig fokus på anpassad Salesforce-utveckling och integrering med en tredjepartslösning. Vårt dedikerade och certifierade Salesforce-team förstår hur kunden ämnar använda mjukvaran, identifierar den behövda kärnfunktionaliteten och arbetar nära våra kunder för att stödja deras behov och krav. Om det låter som en plats du skulle vara intresserad av att vara på så är detta ett ypperligt tillfälle att ansluta sig till vårt team och låta din karriär växa ytterligare.
Sammanfattningsvis måste företag tillhandahålla mer anpassade kundupplevelser och utveckla sina lojalitetsprogram för att uppfylla kundernas förväntningar och hitta sätt att öka affärsvärdet. Om du letar efter ett sätt att förbättra era lojalitetsprogram så är Salesforce Loyalty Management rätt lösning för er. Lösningen kommer vara allmänt tillgänglig i februari 2021, så kontakta oss för att förbereda allt i tid och börja få lojala och livslånga kunder!