[PÅ STAN MED] Du har säkert sett reklamfilmer om nya bilar. Men det är inte säkert det är en riktig bil du ser, utan illustrerad med designdata från Dassault Systèmes plattform.
Möt Niklas Adamsson, som är med och säljer plattformen i kanalen.
När en kund frågar expediten Niklas Adamsson efter en speciell torskfilé på ICA-butiken, vet Niklas redan svaret. Den finns inte vet han. Men Niklas svarar istället kunden att han ska se om varan finns i kylrummet. Allt för att visa att han bryr sig om varje kund.
Någonstans där, när Niklas var i tidiga tonåren, började han brinna för att hjälpa kunder på den familjeägda ICA-affären i Holmsund, utanför Umeå.
Omkring 26 år senare är Niklas tekniskt ansvarig för den nordeuropeiska marknaden på koncernen Dassault Systèmes. Då som nu jobbar han mycket med kundkontakter:
– Jag älskar att jobba med människor. Min främsta uppgift är att hjälpa våra kunder med att förstå och realisera värdet med våra mjukvarulösningar, säger Niklas Adamsson, inne på Brasseriet vid Operan, ett stenkast från Stockholms slott.
Niklas pratar mycket. Och min känsla är att han får en kick av sitt arbete. Bokstavligen. Att han skriver en uppsjö texter med inlevelse för Dassault Systèmes blogg kallad Innovationsbloggen styrker den tesen.
Som person uppger Niklas att han är positiv, engagerande och nyfiken. Och som ledare hoppas Niklas att han är tydlig, strategisk, inkluderande och lösningsorienterad.
Fyra delar i plattformen
Franska Dassault Systèmes må än så länge vara tämligen anonyma i den svenska it-branschen men är välkända på kontinenten. Sedan 1980-talet, då Dassault Systèmes enbart utvecklade 3D-program för flyg- och fordonsindustrin, har mycket hänt. För drygt två år sedan förvärvade företaget ett programföretag i månaden, och växer fortfarande rekordsnabbt. Som en del i ledningsgruppen i Norra Europa är Niklas uppgift även att bidra till vår tillväxt i regionen.
Dassault Systèmes mest kända it-lösning är plattformen 3D Experience som innehåller fyra delar. De två första är 3D-design som handlar om att skapa modeller av verkligheten, och simulering som kan användas för att simulera hur modellen uppför sig innan den tillverkas.
Den tredje är Product Lifecycle Management-lösningar (PLM), en metod för hur man hanterar en produkt och information om produkten under produktens hela livscykel. Det fjärde är analysverktyg som analytics. Plattformen består av program, databaser, filservrar och integrationsplattformar. Vidare kan plattformen installeras på plats eller göras tillgänglig i ett offentligt eller privat moln.
– Med plattformen kan ett bolag arbeta med hela kedjan, från utveckling till produktion. Även underleverantörer och kunder kan involveras i systemet, säger Niklas Adamsson.
Tiden halveras
För fordonsindustrin gäller time-to-market för ett fordon 40 till 50 veckor. De flesta fordonstillverkare siktar på att halvera den tiden inom fem år.
– Poängen är att fatta rätt beslut vid rätt tillfälle. I samma veva måste ledtiden kortas för att konstruera, utveckla, utprova och bygga ett fordon. Ju mer tiden pressas, desto större chans att få lönsamhet i hela kedjan. Allt det här kan plattformen hjälpa till med, säger Niklas Adamsson.
Ett fordon kan ha 5 000 olika funktioner och uppemot 30 000 olika krav som ska förenas, från mått och vikter, till myndighetskrav.
Niklas Adamsson säger att plattformens simuleringslösning kan spara mycket tid genom att utföra så avancerade simuleringar som aldrig tidigare gått att göra.
– En fordonstillverkare kan simulera ett komplett fordon som analyserar till exempel bromssträckan i olika miljöer. Det går att testa olika komponenter som sensorer, fjädring, och antisladdsystem innan man behöver göra tidskrävande och dyra fysiska tester med prototyper, säger Niklas Adamsson.
Idag finns Dassault Systèmes 210 000 kunder inom en mängd olika företag världen över. Förutom fordonsindustrin används lösningarna inom bland annat forskning, detaljhandel, flygplanstillverkning, telekom och energi.
– Tillsammans med företaget Xtree har vi skapat en 3D-utskriven paviljong som är 3 x 3 meter utanför vårt huvudkontor i Paris. Många fordonsreklamfilmer på tv ser helt verkliga ut, fast de är illustrerade med designdata i vår plattform, säger Niklas.
Designhjärta
I USA har Dassault Systèmes utvecklat en 3D modell av ett friskt hjärta för hjärtforskare. Genom att mata in mätdata som blodflöde, tjocklek på kärlväggar och andra struktur- och materialdata från patienten kan modellen anpassas till varje patient. På så sätt kan individuella hjärtfel synliggöras.
Ett annat exempel är Ericsson som valt Dassault Systèmes PLM-lösning för att automatisera, öka takten i utvecklingsflödet och göra relevant produktinformation tillgänglig för användargrupperna inom försäljning, systemintegration och support.
Dassault Systèmes har tre säljkanaler. Den första är direktsäljande för större företagskunder. De andra två kanalerna sker tillsammans med partners.
Ett exempel där deras partnerkanal varit framgångsrik är European Spallation Source (ESS) som byggs i Lund och ska bli världens mest kraftfulla neutronanläggning för ingenjörer och forskare. ESS har arbetat tillsammans med Technia Transcat och Dassault Systèmes sedan 2012 för att ta fram lösningar som projektet behöver med 3D Experience. Tanken är att alla involverade i ESS-projektet ska skapa, uppdatera och återanvända information som är kopplad till anläggningen med spårbarhet.
Kanalen har utmaningar
Niklas tycker att det svenska it-kanalen utvecklas och frodas. Men han ser också att det finns framtida utmaningar:
– Det blir allt viktigare att kunna rekrytera rätt kompetens och erbjuda lokal anknytning. Vidare gäller det att erbjuda tjänster och lösningar som kan hjälpa svenska företag att utvecklas och hänga med i den globala omställningen, säger han.
Innan Niklas började på Dassault Systèmes för tre år sedan arbetade han med produktinnovation på Accenture. Innan dess var han affärsutvecklingschef på TechniaTranscat.
I bagaget har han en doktorsexamen i ”Integrated Product Development – Mechatronics” och en Masterexamen i ”Vehicle Engineering” från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. På fritiden är det cykling och löpträning som gäller. Och han är målmedveten:
– Drygt 3,5 månader efter att jag bröt mitt underben slutförde jag Vätternrundan på 7 timmar och 28 minuter, säger han stolt.
Niklas Adamsson
Ålder: 39
Bor: Hässelby villastad, utanför Stockholm.
Familj: Fru och två barn.
Antal uppkopplade enheter hemma: Vet inte. Många.
Gillar: Människor.
Ogillar: onödigt arbete, resursslöseri.
Dold talang: Kan stycka kött.
Bästa egenskaper: Analytisk, resultatdriven.
Svagare egenskaper: Rastlös.
Planerad resa: Paris, affärsresa.
Fakta
Franska Dassault Systèmes har fler än 14 000 anställda, omsätter 2,8 miljarder Euro och är av Forbes rankade som ett av de mest innovativa företagen i världen. 3D Experience är en skalbar plattform som innebär att kunderna kan välja vilka lösningar som ska införas.