CEBIT är världens ledande mässa för allt som rör digitalisering.
Det är en pigg 33-åring som i år genomgått en förvandling och fått ett tydligare fokus på digitalisering. Vi träffade René Weinmann, Project Director SCALE11 at CEBIT, och Marie Jaeger från Trade Fair Agency, som är Sverigeansvarig för CEBIT, för att få veta mer om det nya upplägget.
Den första CEBIT-mässan arrangerades 1986 i Hannover. Därefter har den vuxit år från år och är sedan länge den största IT-mässan i världen. 2018 hålls mässan den 11 – 15 juni och det är ett nytt & fräscht möteskoncept som presenteras.
Skapar en seriös festivalkänsla
”Det finns en fara i att bara fortsätta i gamla fotspår och slå sig till ro. 2013 började vi att se över vårt upplägg och det känns som att vi har hittar rätt”, berättar René nöjt. ”En utmaning är vår storlek. Det är självklart kul att vi är den största mässan i vår bransch men vi vill inte att besökarna ska uppleva att det är svårt att hitta det de söker på grund av att mässområdet är så stort. Vi har medvetet minskat storleken på montrarna för att få en intimare känsla. Stora utställare som t.ex. IBM har därför två paviljonger istället för en mastodontmonter”, säger han.
”Logotypen är också uppfräschad för att markera att CEBIT har utvecklats. Besökarna ska få lite festivalkänsla och därför finns det en del aktiviteter som förstärker den upplevelsen. Det ska vara seriöst och kul på samma gång”, berättar Marie.
”Man kan t.ex. besöka en Streetfood-festival inne på mässområdet och vi kommer att ha öppet ända till 23.00. Kvällarna kommer att ge besökarna en möjlighet till möten och erfarenhetsutbyten under lättsammare former. Det kommer även att genomföras konserter och annan underhållning under kvällspassen”, förklarar René.
Fyra huvudspår och åtta fokusområden
Med en ny innovativ struktur för mässan vill man öka tillgängligheten och skapa en livfull mötesplats. CEBIT 2018 beskrivs som en kombination av utställning, konferens och festival under samlingsrubriken – Europas Affärsfestival för innovation och digitalisering.
Den kommer att bestå av fyra huvudspår; d!conomy, d!tec, d!talk och d!campus.
”En annan nyhet är att istället för att som tidigare hålla alla föreläsningar på ett ställe flyttar vi nu ut dem till olika områden på mässan beroende på vilket ämne det handlar om. Det gör vi för att ytterligare skapa en smidigare upplevelse för mässans viktigaste del – besökarna”, säger René.
”I år har CEBIT flera fokusområden. Det är bl.a. AI, Blockchain, IT-säkerhet och VR”, berättar Marie.
”Vi har även ändrat upplägget avseende biljetter. Fribiljetterna är borttagna. Vi tror och hoppas att alla besökare på så sätt har gjort ett aktivt val att komma och har ett gediget intresse av att ta del av det innehållsrika utbudet. Den inledande måndagen kommer att vara en fristående del av mässan och ha en separat biljett. Dagen, som kallas Take-Off Monday, kommer att vara som en stor välkomstfest. Det späckade veckoprogrammet kommer att avslutas med Digital Friday som bl.a. kommer att bjuda på hemliga aktiviteter”, förklarar René.
SCALE11 på CEBIT – En innovativ plattform för Start-Up:s
För att ytterligare förstärka den innovativa delen av CEBIT 2018 har de skapat ett möteskoncept för Start-Up:s och potentiella investerare. Den mässdelen är döpt till SCALE11. Tanken är att ge nya företagare en chans att presentera sina affärsidéer och tävla mot andra under rubriken ”Founders Fight Club”. Det kommer att vara en pulshöjande möjlighet för dem.
Ibland går det inte som man hoppas och även om det är tungt i just den stunden så skapas värdefulla erfarenheter som kan visa sig vara väldigt nyttiga i framtiden. ”Fuckup Nights” är ett forum där företagsledare delar med sig av sina erfarenheter från mindre lyckade satsningar. Ett intressant grepp som verkligen förstärker intrycket av att det kommer att hända mycket nytt på CEBIT 2018.
CEBIT 2018 sponsrar en svensk tävling för Start-Up:s
I samband med årets upplaga av Guldnyckeln avgjordes tävlingen för Start-Up:s inom Marketing Tech – Future Marketing Tech Awards. En av årets sponsorer var CEBIT och deras satsning på Start-Up:s genom SCALE11. De erbjöd vinnaren en komplett utställningsplats på SCALE11 på CEBIT. Vinnaren kommer även att få möjlighet att pitcha på scenen, delta i Business Speed Dating samt få en ”slot” i Meet-a-Media eventen, fyra utställarpass och en online-presentation på CEBIT:s webbsida.
Det ska bli spännande att följa CEBIT inklusive SCALE11 på deras fortsatta resa in i framtiden.
Erbjudande om entré till rabatterat pris på CEBIT 11-15 juni 2018
Det nya CEBIT – Expo. Konferens. Festival.
Under 2018 nylanseras CEBIT som en helt ny plattform för allt som rör digitalisering. Här möts världens innovatörer, beslutsfattare och inspiratörer för att ta del av nyheter och framtidens tekniker. CEBIT har länge varit en traditionell B2B-mässa för digital business och det är fortfarande kärnan, men mässan har nu ett helt nytt inspirerande format. CEBIT slår upp portarna under 2018 med fyra nya hörnstenar – d!conomy, d!tec, d!talk och d!campus. Läs mer om det nya CEBIT på www.cebit.de.
IT-Kanalen ger rabatt på entrén till CEBIT
Genom ett samarbete med CEBIT:s svenska representant, Trade Fair Agency, har IT-Kanalen det stora nöjet att erbjuda dig som läsare rabatt på entrén till CEBIT. Du får 50 % rabatt vid ditt köp av entrékort (fullt pris 200 euro).
För att ta del av erbjudandet, använd KODEN yyBef5RwxA.
Du köper ditt entrékort via www.cebit.de/en/be-part-of-it/tickets/index.
Kontakta Trade Fair Agency för mer information på info@tradefairagency.se.
Välkommen till det nya CEBIT den 11-15 juni 2018!