Cloudist ”Huvudet i molnet och fötterna på jorden”
Hem NYHETER Cloudist ”Huvudet i molnet och fötterna på jorden”

Cloudist ”Huvudet i molnet och fötterna på jorden”

Publicerat av: Redaktionen

Tänk er ett företag som är hållbart i det mesta de gör, inte enbart utifrån den rent miljömässiga aspekten, och dessutom har varit så redan från när det startade.

Molndistributören Cloudist passar väldigt bra in på den beskrivningen.

Vi ber Jasenko Masic, CEO, och Robert Brink, Cloud Architect, på Cloudist att berätta om deras hållbara affärsmodell.

Cloudist ”Huvudet i molnet och fötterna på jorden”

Jasenko Masic, CEO på Cloudist

Cloudist ”Huvudet i molnet och fötterna på jorden”

Robert Brink, Cloud Architect på Cloudist

Molnet i Malmö

Cloudist är, historiskt sett, en avknoppning av företaget Fortlax som startade en datacenterverksamhet i norra Sverige för snart 20 år sedan. År 2016 skriver de ett avtal med den globala biltillverkaren BMW och nu börjar det hända flera saker som i praktiken lägger grunden för Cloudist som ännu inte sett dagens ljus. Samma år öppnar de ett kontor i Malmö och utvecklingen av företagets automatiserade molntjänster samlas där. Fortlax anställer Jasenko som börjar att arbeta på Malmökontoret.

Tre år senare 2019 lanserades en självbetjäningsportal där kunderna kunde beställa närproducerade molntjänster och året efter 2020 etablerades Cloudist där alla molnbaserade tjänster samlades. Samtidigt ändrades strategin till att enbart arbeta med IT-partners och det nya synsättet – Våra konkurrenter ska bli våra vänner – växer fram. Den affärsfilosofin är viktig för Jasenko och han återkommer till det flera gånger under vårt samtal.

Hållbara kundrelationer

Redan från starten av Cloudist bestämdes att inriktningen skulle vara SMB-marknaden och dess många SaaS-företag. Den marknaden delar de med många andra aktörer men det som sticker ut är hur Cloudist ser på sina kunder.

”För oss är det självklart att en kund ska kunna börja använda våra tjänster direkt när de har bestämt sig för det. Det är också lika självklart att de ska kunna lämna oss på ett lika smidigt sätt och de är varmt välkomna tillbaka närhelst det passar”, förklarar Jasenko.

”Med vår självbetjäningsportal kan kunderna dessutom på ett väldigt enkelt sätt anpassa sin egen kostym både uppåt och nedåt. Med ett par knapptryck kan de lägga till eller ta bort funktioner efter eget tycke. Vi tvingar inte på våra kunder saker som de inte vill ha”, säger Robert.

Under vårt samtal lyfter Jasenko och Robert fram ett antal parametrar som de bygger sina kundrelationer på; Förutsägbarhet – kunden vet alltid vad det kommer att stå på fakturan, inga överraskningar att vänta. Inga kontrakt – Cloudist binder inga kunder i avtal som de inte kan komma ur, de är fria att lämna när det passar dem. Deras motto är; Start when ready, grow as you go, leave when you are done.

Skalbarhet – Deras tjänster har inga övre eller undre gränser. Om en kund behöver mer av något så får de självklart det. Självbetjäning – genom sin plattform ger de kunderna verktygen så att de kan styra själva. Dessutom får de friheten att göra det när det passar dem, inte när det passar Cloudist. Lokalt – Den lokala närvaron är viktig och alla deras egna tjänster levereras helt och hållet från svenska datacenter i Falun och Piteå, allt drivs av ett svenskt bolag med svensk personal. Enkelt – Med Cloudists plattform har kunden inga ledtider på att beställa hårdvara, ingen väntetid på att ärendet ska hamna rätt i servicedesk utan kunden löser det själv. Om en av deras kunder behöver en licens nu så kan de själva ordna det direkt. Den sista parametern är; Certifierade – Datacenterna är skyddsklassade, säkerhetsklassade och ISO27001 certifierade. Cloudist som bolag är också ISO27001 certifierat sedan 2021, vilket tryggar informationssäkerhetsarbetet.

”Ömsesidig tillit. Det tjänar både vi och kunderna på”, tillägger Jasenko.

Varför Cloudist?

Vi frågar varför deras befintliga och kommande kunder ska välja Cloudist som sin IT-partner?

”Vi konkurrerar inte med våra IT-partners om deras kunder. Det är jätteviktig för oss att de ska känna sig trygga med att ta in en kund i vår plattform. Vi kommer även att kunna ge dem leads på kunder som kommer direkt till oss. Vi vill att våra IT-partners sköter det, för att de är bäst på det”, svarar Robert och fortsätter.

”Vi vill bygga en marknadsplats för moderna IT-tjänster, där kreativa IT-partners och IT-leverantörer kan vara med och bidra till ekosystemet, så att det blir en kanal för dem att ta kreativa lösningar till marknaden och bredda sin kundportfölj”.

”Väx med oss! Det lönar sig även om du är en mindre IT-partner och endast har behov av en specifik tjänst”, säger Jasenko.

Under vårt samtal blir det tydligt att bra affärsrelationer är viktiga för Cloudist, oavsett om det handlar om en kund eller en leverantör. Ett, bland många, exempel är A10 Networks.

”Cloudist och A10 Networks har ingått ett strategiskt samarbete för att höja kvaliteten, säkerheten och prestandan på Cloudists leverans mot kund. Under året har det gett oss en möjlighet att växla upp med moderna applikationer, förbättrad kontroll, högre säkerhet och pålitligare leverans. Som en av Cloudists strategiska leverantörer ser vi att A10 Networks ger ett kompetent och kraftfullt bidrag till att ta den bästa molnplattformen för IT-återförsäljare till marknaden”, berättar Robert.

Ärlighet varar längst!

Cloudist är ett företag som hjälper andra IT-bolag. De erbjuder sina kunder säkra datacenterlösningar och ett smörgåsbord av molntjänster som är enkla att både beställa och avbeställa. På så sätt kan Cloudists egna kunder i sin tur hjälpa deras slutkunder med både datacenter och molnlösningar utan att behöva investera i detta själva. Återigen kommer hållbarhetstänket in i affärsmodellen. De menar att det sannolikt finns cirka 500 – 600 IT-bolag i Sverige som har behov att tillgång till ett datacenter men som inte behöver ha ett eget. Dessutom behöver utrustningen bytas ut var 4-5 år, vilket innebär nya investeringar. Cloudists kunder behöver inte tänka på det.

Jasenko Masic och Robert Brink avslutar vårt samtal med att berätta om en nyhet som ännu inte är produktionssatt. I deras portal kommer kunderna att kunna välja en meny där de kan se vilket miljöavtryck som deras valda tjänster ger. En både nyttig och ärlig insikt som påminner kunden om vikten av att tänka hållbarhet.

Ännu ett bevis för Cloudists motto och ledstjärna ’green clouds ahead’.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00