Digital suveränitet kan inte ses förbi i din affärsstrategi
Hem KRÖNIKA Digital suveränitet kan inte ses förbi i din affärsstrategi

Digital suveränitet kan inte ses förbi i din affärsstrategi

Publicerat av: Redaktionen

[ KRÖNIKA] Dataskyddet i Sverige fyller 50 år och för 50 år sedan var vi först i världen med dataskydd för medborgarna, men mycket har hänt sedan dess.

Vi delar idag mer data än någonsin tidigare, men vid sidan av önskan om att ständigt vara uppkopplad och informerad ligger frågan om digital suveränitet.

Vem kontrollerar egentligen infrastrukturen och informationen i det komplexa landskap som vi har idag?

Digital suveränitet handlar om en organisations rätt att kontrollera sin digitala data, samt att sättet det görs på följer lokala lagar och bestämmelser. Digital suveränitet är fortfarande ett ganska nytt koncept, vilket innebär att länder utvecklar regelverk i takt med att nya scenarier uppstår. Att tillämpa praxis för digital suveränitet kan därför vara mycket utmanande i en dynamisk miljö som sträcker sig över flera länder och kräver en noga uttänkt strategi.

För att hålla det kort skulle man kunna säga att datasuveränitet är en undergrupp till digital suveränitet. Datasuveränitet omfattar uppgifter om lagar och styrningsstrukturer i det land datakällorna samlas in i eller handlar om. Faktum är att data bara med ett enkelt knapptryck kan delas över nationsgränser och många tekniska lösningar opererar globalt. Företag vill kunna komma åt både den globala styrkan och garantera den digitala suveräniteten. Ett dilemma och en teknisk komplexitet som dock har en lösning.

Kan molnlösningar både skapa flexibla och komplexa miljöer på samma gång?

Digital suveränitet kan inte ses förbi i din affärsstrategi

Carl Hansson

Under de kommande åren uppskattar IDC att hälften av organisationerna i Europa kommer att spendera 10 procent av sin IT-budget för att följa de suveränitetsregler som har antagits i EU. 80 procent av vd:ar i de europeiska organisationerna i IDC:s globala undersökning uppgav digital suveränitet som sin högsta prioritet. Så, det är helt klart på agendan.

Företag blir alltmer medvetna om att inte alla moln är lika, och att det är viktigt att identifiera rätt moln för rätt arbetsbelastning och applikationer.

Det är inte konstigt att 98 procent av organisationerna i Europa och USA har strategier för datasuveränitet på plats eller för närvarande arbetar med policyer som kommer att påverka deras övergripande organisationsstrategi, enligt en studie från Vanson Bourne.

Som ett resultat av detta överväger många verksamheter att lägga till ett suveränt moln till sin multimolnstrategi. Ett suveränt moln är designat och konstruerat för att ge dataåtkomst i enlighet med lokala lagar och förordningar. Orange Business är med i EU:s initiativ GAIA-X, som syftar till att skapa nästa generations datainfrastruktur för Europa och främja digital suveränitet för användare av europeiska molntjänster, och är ett exempel på ett suveränt moln.

Det går inte komma ifrån det faktum att geografisk plats är viktig och just nu är det den amerikanska dominansen på molnmarknaden i Europa tydlig, där tre stora amerikanska molnleverantörer har 72 procent av marknaden, enligt Synergy Research Group. Ökat fokus på digital suveränitet bedöms dock gynna de europeiska leverantörerna i Europa.

Digital suveränitet är avgörande för en organisations affärsstrategi

Organisationer bör se på suveräna moln som ett komplement till sina övriga molnlösningar. Genom att integrera suveräna moln i sin multimolnstrategi kan verksamheter dra nytta av ökad flexibilitet samtidigt som de adresserar digital suveränitet.

Regleringar kring digital suveränitet och datasuveränitet kommer att fortsätta presenteras i snabb takt under de kommande åren, när myndigheter och politiska ledare försöker skydda sina gränser och intressen. Företagsledare måste inkludera digital suveränitet i sin övergripande strategi för att kunna kontrollera risker, förbli agila och blomstra i den digitala ekonomin som till stor del är beroende av molnlösningar som opererar globalt.

Carl Hansson, Pre-Sales Solution Partner, Orange Business

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00