I samarbete med Techarenan kommer över 30 seminarier om tech, politik och samhällsutveckling analyseras och summeras med hjälp av AI.
– Det är mycket som händer på Almedalen och här kan vi hjälpa till att snabbt ge analyser och insikter från de seminarier som pågår, säger Johan Wadenholt, VD och grundare på Voxo.
Under Almedalsveckan pågår hundratals seminarier och andra evenemang. Att kunna gå på alla är för de som är på plats en omöjlighet och för de som följer veckan remote blir det svårt att få grepp om allt. För att lösa detta kommer Voxo summera och analysera alla Techarenans seminarier 28-30 juni med hjälp av AI-modeller.
– Vår ambition är att tillgängliggöra diskussionerna på Techarenan för så många som möjligt och därför kommer vi i år att vidareutveckla vårt samarbete med Voxo genom satsningen ”Almedalsinsikter” som är AI-genererade realtidsanalyser och sammanfattningar från våra panelsamtal, säger Omid Ekhlasi, VD och grundare på Techarenan.
Bättre än Google
Fokuset för analysen ligger bland annat på sentiment, där Voxos språkmotor kan plocka upp när något har en negativ eller positiv ton. Tillsammans med AI och maskininlärning kan man sedan koppla ihop tonen med ämnen som diskuteras för att se vilka ämnen som det pratas negativt respektive positivt om. Det som sägs kommer också att visualiseras i ordmoln samt ämnesfördelning.
– Vi har jobbat väldigt länge med att utveckla och träna vår språkmotor och har kommit till ett läge där vi är 87% bättre än Google på svenska, så vi känner oss säkra på att leverera intressanta analyser, säger Johan Wadenholt. Det är något som vi jobbar mycket med och att vi levererar handlingskraftiga analyser är en av sakerna som våra kunder uppskattar mest med oss.
Ny teknologi – nya möjligheter
Varje seminarium kommer även att sammanfattas med hjälp av GPT-teknologi, något som varit i ropet under våren, samt illustreras av en AI som genererar bilder utifrån olika så kallade prompts. I det här fallet kommer rubriken på seminariet att stå för promptet.
– Generativ AI är ju fortfarande en ganska ny teknologi och för oss ser vi så många möjligheter att skapa relevant content och insikter utifrån data, säger Johan. Själva så använder vi oss av dessa teknologier varje dag så vi vill också visa för svenska folket vad man kan göra och vilket värde det kan ha.