En kompassros som visar den rätta vägen

En kompassros som visar den rätta vägen

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Vi träffade Lottie Knutson och det blev ett mycket intressant möte där samtalet kom att handla om allt från krishantering till teater.

Hon är kvinnan som flera gånger har fått se sig själv hamna mitt i stormens öga i samband med stora katastrofer.

Lottie har under åren byggt upp en gedigen kunskap runt krishantering och om vad som är viktigt att tänka på för den drabbade organisationen och dess medarbetare. Vi är många som, i olika sammanhang, har sett henne, likt en kompassros, visa den rätta vägen ut ur en kris. ”I Sverige kan vi ibland vara lite väl naiva och lita för mycket på den s.k. svenska modellen”, menar hon.

Det höll på att bli teaterscenen istället

Lottie Knutson

Hon är sedan länge en officiell person och därför van att befinna sig på den publika scenen i olika mediesammanhang och som föredragshållare. ”Jag har aldrig strävat efter att bli en officiell person. Från början var det teaterscenen som lockade mig mest”, berättar Lottie. ”Det ledde till universitetsstudier i teatervetenskap i Stockholm. Jag fick nog en överdos av teater då och sedan lade jag de ambitionerna på hyllan”, fortsätter Lottie med ett skratt.

Hon har lätt för att skratta och ger samtidigt ett engagerat och kunnigt intryck. Det är goda ledaregenskaper konstaterar vi under vårt samtal.

När du var i skolåldern, vad ville du bli då?

”Förutom teater så ville jag arbeta som journalist. Det skrivna ordet intresserade mig och därför studerade jag också fransk litteratur i Paris”, svarar Lottie.

Interntidningen på SAS blev början på en lång resa

Efter att Lottie gått klart sin utbildning på Journalisthögskolan började hon att arbeta på Svenska Dagbladet. Efter ett par år gick hon över till interntidningen på SAS och arbetade där som frilansjournalist. Därmed var en lång och framgångsrik karriär i resebranschen inledd.

”För mig var det en fantastisk tid och jag lärde mig väldigt mycket då. Kulturen som rådde gjorde att det var högt i tak och vi fick ta ett eget ansvar. Det var en riktig tidning som gjordes på tre språk för hela Skandinavien”, säger hon.

Efter ett par år övergick hon till att arbeta som informationskonsult med kommunikationsstrategi som ett av flera fokusområden.

Lottie kände att hon ville arbeta långsiktigt och hon tog därför anställning på Fritidsresor. Hon var med om hela digitaliseringen av verksamheten som bl.a. resulterade i Barnens resesajt samt Reslust.se. ”Vi var tidigt ute och det var en fantastisk upplevelse att få vara med på hela den resan”, säger Lottie glatt. ”Tillsammans med Handelsbanken startade vi en TV-kanal. Det är bara ett exempel på allt vi gjorde. Det var en rolig period”, fortsätter hon.

De högsta ledarna kan inte abdikera

Gottröra-kraschen, 27 december 1991, blev hennes första kontakt med krishantering på hög nivå. Lottie insåg då vikten av att öva på krisscenarier. Hon har stundtals upplevt att hon och hennes kollegor har arbetat i motvind. Hon menar att det är alldeles för många organisationer och ledningspersoner som stoppar huvudet i sanden och tänker att det händer inte oss. De organisationer som någon gång har blivit drabbade är oftast, och kanske naturligt, betydligt mer på tårna i dessa frågor.

”Vi måste alla förbereda oss bättre på att hantera kriser. Ett bra ledarskap och en tydlig kommunikation är två hörnstenar i det arbetet. De högsta ledarna kan inte abdikera när en kris uppstår. Det är viktigt att vara steget före och tidigt se vilka nya hot som verksamheten utsätts för. Försök att öva på det okända även om det kan kännas orealistiskt”, säger Lottie.

Viktigt med parallella URL:er

Vi frågar henne om det är på grund av Tsunamin som hon arbetar med och föreläser om krishantering?

”Jag hade nog jobbat med de här frågorna ändå”, svarar Lottie. ”Jag har ett genuint intresse av ledarskap och kommunikation. Kombinerat med krishantering där allting ställs på sin spets blir det många spännande utmaningar”, fortsätter hon.

Hon menar att det är lätt att fastna i tankebanor som kretsar runt människor och deras säkerhet. Det är givetvis mycket viktigt, men vad händer om t.ex. en server kraschar?

”Generellt sett kan man säga att vi saknar testade rutiner för tekniska krascher. Hur många har t.ex. en parallell webbadress? Om den ordinarie slås ut så har man då snabbt en parallell kanal till kunderna”, säger Lottie.

Någon drog ur sladden

British Airways hade en stor krasch för en tid sedan och enligt uppgift blev den ekonomiska skadan i storleksordningen 80 miljoner pund. När det frågades om vad som hade hänt blev svaret – ”Någon råkade dra ur en sladd!”.

Det exemplet visar på att hotbilden inte enbart består av illasinnade IT-attacker. De flesta företag och organisationer har idag satt sig i ett stort teknikberoende och när deras IT-miljö går ner står de ofta handlingsförlamade. Många gånger blir då personalen ute på fältet helt utlämnad. Det kan t.ex. vara anställda som jobbar i butiker där kassasystemet slås ut och de får då ta hand om kundernas ilska och frustration.

”Jag är övertygad om att det kommer att bli mycket vanligare med att dessa frågor hamnar i styrelserummen. I förlängningen kommer det att leda till att vi kommer att få se rubriker som handlar om att företagsledningen får lämna sina uppdrag. Detta på grund av att de inte har skött arbetet med krishantering på ett bra sätt”, säger Lottie engagerat.

Viktigt att trycktesta organisationen

Att öva regelbundet är det viktigaste av allt. Hur ofta man bör öva beror bl.a. på vilken personalomsättning man har. Man kan jämföra med hur besättningen på fartyg genomför brandövningar flera gånger i månaden. En av anledningarna till att de gör det så ofta är att de många gånger har ny personal ombord.

Lottie återkommer till vikten av att öva. ”Ibland tycker folk att jag är tjatig när jag pratar om att vi måste öva mer. Men det handlar inte bara om att öva för övandets skull. Det är viktigt att man planerar övningarna så att hela organisationen hamnar under tryck”, säger hon med emfas. ”Därefter handlar det om att göra en riktig utvärdering som belyser vad som fungerade bra och vad som inte fungerade. En bra övning i krishantering kan beskrivas i tre steg; Planera, Öva, Utvärdera.”, avslutar Lottie Knutson.

Privat

Namn:                                          Lottie Knutson

Ålder:                                            53 år

Bor:                                               Stockholmstrakten

Familj:                                          Gift med Mats och 4 barn

Intressen:                                    Resor, Snorkla, Svampplockning, Middag med goda vänner

Senast lästa bok:                       Living with Vikings av Kirsten Weiss

Favoriträtt:                                  Pomelosallad

Antal devices:                             Drygt 10 st. – ”Jag lever mitt liv genom mobilen”

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00