Företag tror att smarta funktioner i deras webbutiker ökar försäljningen – kunderna säger raka motsatsen.
Hem NYHETERFÖRETAGSNYHETER Företag tror att smarta funktioner i deras webbutiker ökar försäljningen – kunderna säger raka motsatsen.

Företag tror att smarta funktioner i deras webbutiker ökar försäljningen – kunderna säger raka motsatsen.

Publicerat av: Redaktionen

En ny stor undersökning från CMS-företaget Storyblok visar att många företagsledare felaktigt tror att smarta funktioner på deras webbplatser ökar försäljningen.

I själva verket vill konsumenterna ha raka motsatsen. 

Storyblok, ett av Europas ledande företag inom headless CMS, har i en ny undersökning kartlagt att många företag missuppfattar vad konsumenterna vill ha när de handlar på nätet.

Missuppfattningarna kan kosta företagen miljontals kronor i bortkastade investeringar och förlorad vinst.

Undersökningen som är gjord med 6 000 konsumenter och 500 företag i Europa och USA visar till exempel att 77 procent av företagsledarna förväntar sig att en chattbot och andra innovativa funktioner ska skapa bättre kundupplevelser – men bara 27 procent av konsumenterna tycker samma sak.

Företag tror att smarta funktioner i deras webbutiker ökar försäljningen – kunderna säger raka motsatsen.På frågan om vad som faktiskt skapar bra kundupplevelser svarade konsumenterna helt annorlunda än företagsledarna: 65 procent anser att enkel navigering på hemsidan är det viktigaste, medan 50 respektive 45 procent ansåg att visuell design och enkelhet är det viktigaste. Bland företagsledarna var det bara 28 procent som ansåg att förbättringar av webbplatsens utformning borde prioriteras. Majoriteten, 43 procent, ansåg i stället att fler funktioner borde läggas till.

57 procent av företagsledarna ansåg också att fler betalningsalternativ var rätt väg att gå för att få bättre försäljning. Bara 37 procent av konsumenterna höll med om det.

60 procent lämnar dåliga webbplatser
Viss enighet råder dock mellan konsumenter och företagsledare. Bland annat säger konsumenterna att 42 procent av dem redan har bestämt sig för om de ska handla på en webbplats inom de första 10 sekunderna och att webbplatsens snabbhet och svarstid därför är avgörande. 37 procent av företagsledarna prioriterar att förbättra webbplatsernas hastighet.

Storyblok har tidigare rapporterat att 60 procent av konsumenterna lämnar en webbplats om den inte är användarvänlig att besöka – vilket i genomsnitt kostar företagen nästan en miljon kronor i utebliven försäljning per år.

”Det finns en stor entusiasm från företagen när det gäller fler webbplatsfunktioner, men den delas inte av konsumenterna – åtminstone inte ännu. Det är viktigt att företag ständigt frågar sig om funktionerna de lägger till på sina webbplatser verkligen förbättrar kundupplevelsen. Mer är inte alltid bättre, vår forskning visar tydligt att företagen bör prioritera de mest alldagliga delarna av en bra webbplats: bra design, tydlig navigering och hög laddningshastighet”, säger Dominik Angerer, VD och medgrundare av Storyblok.

När det gäller framtiden anser 28 procent av företagsledarna att AR/VR är en av de viktigaste trenderna, följt av AI-genererat innehåll och personaliseringsfunktioner. Konsumenterna är aningen mer skeptiska inför framför allt AR/VR – och särskilt européerna är mer skeptiska än amerikanerna.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00