Hängivenheten är hans drivkraft

[PÅ STAN MED] Bolt är med och tar mobilitetsbranschen till nya höjder. På den svenska marknaden leds arbetet av deras Sverigechef Albin Grkovic.

Hängivenheten är hans drivkraft
Bolt´s Sverigechef Albin Grkovic

Vi bokar ett möte för att få ta del av hans tankar kring den snabba utveckling som pågår just nu i samhället när det gäller vårt beteende att förflytta oss mellan två punkter. Inte nog med det. Numera kan du även få hem mat med hjälp av Bolt. Den mixen av tjänster vill vi veta mer om, men vi tar det från början.

Han har alltid gillat att jobba

Vi frågar honom om det var något yrke som han drömde om när han växte upp?

”Nej, jag hade inget speciellt drömyrke, däremot så har det alltid varit viktigt för mig att jag gillar det som jag arbetar med oavsett vad det är. Jag har alltid tyckt om att jobba och har haft förmånen att få jobba med saker som jag gillar och då blir jag lätt hängiven. Det är en av mina drivkrafter”, svarar Albin.

Han är född i Stockholm och uppväxt i Uppsala dit familjen flyttade när han var i femårsåldern. Efter gymnasiet arbetade han med flera olika saker, bland annat försäljning och marknadsföring. Efter några år blev det dags för nya studier. Han läste företagsekonomi i form av en Bachelor of Business Administration på Stockholms Universitet.

Var med från början

År 2019 får Albin en fråga som var lätt att svara på – Vill du vara med och bygga upp Bolts verksamhet i Sverige?

Han börjar i mars 2019 som Operations Specialist och cirka en månad senare, den 10 april, lanserades Bolt i Sverige och Stockholm. I september samma år blir Albin Operations Manager och samtidigt öppnar de sitt andra kontor i Sverige. Denna gång i Göteborg. Ytterligare ett halvår senare får Albin sin nuvarande roll som Sverigechef.

”Jag är tacksam för den möjlighet som Bolt har gett mig. Det har varit, och är, en fantastisk resa som bara har börjat. Målen var högt satta från början och jag fick arbeta med strategi och planering. Nu är vi etablerade i fem städer i Sverige och fler kommer det att bli”, berättar han nöjt.

Vad är förklaringen till att det har gått så bra för er?, blir vår nästa fråga.

”Det finns flera svar på den frågan. En förklaring är att vi har ett unikt erbjudande där vi i vår mobilapp erbjuder kunderna möjligheten att boka en taxi eller en elsparkcykel. Den kombinationen på ett och samma ställe är vi ensamma om. Den ena dagen kanske vädret är bra och kunden har inget eller lite bagage, då blir valet sannolikt en scooter. En annan dag regnar det eller så har kunden mycket att bära, då är en taxi att föredra. Oavsett vilket så hittar kunden det den behöver på ett och samma ställe”, säger Albin.

”En annan orsak till vår framgång är att vårt erbjudande ligger rätt i tiden när det gäller miljö- och hållbarhetsfrågorna. På 1900-talet var normen att ha en egen bil. På 2000-talet är det snarare delat ägande som gäller i form av till exempel bilpooler eller ingen bil alls. I Stockholm finns det cirka 35 000 parkeringsplatser och det motsvarar ungefär en yta stor som Gamla Stan. Det är ett slöseri med värdefull mark som kan användas på ett bättre sätt. Pandemin har också bidragit till att fler och fler använder våra tjänster när de ska förflytta sig på ett säkert sätt. Apropå pandemin så lanserade vi vår tredje tjänst Bolt Food i samband med att den bröt ut. Det handlar om leverans av Take Away-mat”, förklarar han.

Sitter på värdefull information

Vi spinner vidare på Albins tankar om hur stadsmiljön kan utvecklas på ett effektivt och hållbart sätt.

”Bolt, och våra branschkollegor, kan bidra med värdefull kunskap när det handlar om stadsplanering och utveckling av infrastruktur. Vi sitter på värdefull data som bland annat visar hur befolkningen rör sig i en stad, i vilken omfattning och på vilka tider. I vårt fall kan vi dessutom se när våra kunder föredrar att åka bil eller scooter eftersom vi har den unika kombinationen. Jag tror att många kommer att fortsätta att arbeta hemifrån efter pandemin. Jobbpendlandet kommer att minska och när man förflyttar sig i staden vill man göra det smidigt från en punkt till en annan”, säger Albin.

Vi återkommer till hans roll som chef och vi ber honom att beskriva sitt eget ledarskap.

”Jag har gått mot ledande roller i mitt yrkesliv. Jag kände nog redan som ung att ledarskap är något som intresserar mig. Jag är initiativtagande samt vill vara med och påverka. Det är givetvis svårt att bedöma sitt eget ledarskap men det finns två egenskaper som jag vill lyfta fram. Det är vikten av att lyssna och att förstå. Utan teamet är vi inget. Jag vill tro att jag är duktig på att sammanfatta vad en grupp vill samt att vara rättvis när jag behöver medla. En insikt som jag fick tidigt i mitt yrkesliv är att även juniora medarbetare kan sitta på många bra idéer”, svarar Albin Grkovic.

Vi avslutar vårt intressanta samtal med att konstatera att hans karriär har gått lika snabbt som företagets namne Usain Bolt.

Privat
Namn:                                        Albin Grkovic
Ålder:                                         32 år
Bor:                                             Stockholm
Familj:                                        Fästmö
Intressen:                                  Matlagning, Träning, Tennis
Senaste bok:                             Med vetenskapen i blodet av Richard Dawkins
Favoritmat:                               ”Det finns så mycket”
Favorit film/TV-serie:                 Spelar Backgammon istället för att titta på TV
Kommande resor:                    ”OM allt hade varit normalt hade det blivit Finland, som är min fästmös hemland, och Frankrike.”
Antal devices:                           4