Titeln som ”Champion” delas ut av analysföretaget Canalys.
Den prestigefyllda benämningen får de företag i IT-branschen som tagit emot högst betyg från sina kanalpartners under de senaste 12 månaderna. Rankingen baseras på en stor sammanställning av utvärderingar från över 2,700 kanalpartners inom EMEA-regionen.
Fujitsu är bland ett fåtal företag som placerar sig under kategorin ”Champions” i den senaste upplagan av Canalys EMEA Leadership Matrix. För att rankas som Champion ska företaget ha ”placerat kanalen i centrum för sin företagsstrategi, och konsekvent uppvisat högsta engagemang gentemot sina indirekta partners”. Denna bedömning har baserats på poängsättningen från kanalpartners inom tio olika områden.
Fujitsu får ta emot utmärkelsen för sitt arbete med partnerprogrammet SELECT där man har uppvisat en hög nivå av engagemang gentemot sina indirekta partnerföretag samt varit framgångsrika i att stötta utvecklingsarbetet, oberoende av partnerns storlek.
– Fujitsu har gått från klarhet till klarhet med sitt partnerprogram SELECT. De har byggt långsiktiga relationer med återförsäljare och distributörer genom att kombinera passande produkter med effektiv support samt enastående möjligheter för specialisering och tillväxt, säger Alastair Edwards, chefsanalytiker på Canalys.