Hur kommer den digitala världen förändras 2024?
Hem PROGRESS Hur kommer den digitala världen förändras 2024?

Hur kommer den digitala världen förändras 2024?

Publicerat av: Redaktionen

Artificiell intelligens, immersiva upplevelser, regler om hur våra privata data får hanteras.

Våra digitala upplevelser utvecklas ständigt vidare. I år har precis allt verkat ha handlat om artificiell intelligens.

Hur kommer den digitala världen förändras 2024?

Jay Sanderson, chefen för digitala upplevelser på Progress

Vad sker under det alldeles snart påbörjade 2024? Jay Sanderson, chef för digitala upplevelser på Progress, delar med sig av sina förutsägelser om hur den digitala världen runt om oss förändras nästa år.

Webbplatser har funnits sedan 1990-talet, sociala medier sedan 00-talet – men även år 2024 fortsätter den digitala utvecklingen i hög fart. När det gäller hur programvaror och webbplatser utformas och sedan upplevs av användarna kan vi vänta oss ett fortsatt högt tempo på utvecklingen.
Bland annat kommer vi se mer av detta:  

  1. Vi kommer prata med AI. Artificiell intelligens håller just nu på att revolutionera chattbotarna. Dessa konverserande AI går från att svara enligt manus till att flexibelt i realtid utforma hur de samtalar med oss. De har lärt sig förstå naturligt språk och kontext och kan ta hänsyn till kundens personliga bakgrund.
  2. Allt mer inbäddad AI. Hittills har AI ofta varit en extra funktion, i värsta fall en gimmick, som kopplats på den existerande lösningen. Nu kommer AI istället vara integrerad och värdeskapande. AI kommer lösa riktiga problem, inte bara vara ett sätt att visa att man hänger med i den senaste trenden.
  3. En friktionsfri upplevelse. Användare och konsumenter av AI kommer inte acceptera motstånd, utan vill ha en helgjuten upplevelse. AI är fortfarande hett, men ju längre tiden går desto mer förväntar man sig att tekniken kan leverera, utan friktion.
  4. Individanpassat content. Innehåll anpassas idag ofta baserat på några få demografiska kategorier, men nu finns möjligheten att med agila arbetsflöden klara att anpassa content i realtid och även ta hänsyn till kontexten.
  5. Etiska överväganden. När AI hanterar mer av kommunikationen och beslutsfattandet kommer den etiska styrningen bli ett krav. Det kommer vara en del av att vara ett ansvarstagande företag.
  6. Lagar och regler ställer krav. Över hela världen ökar regleringarna som styr hur personliga data får hanteras. Lösningar måste bygga in robusta sätt att hantera regelefterlevnaden. Customer Data Platforms (CDP) blir mer populära.
  7. CMS:erna utvecklas vidare. CMS:er har ofta krävt mycket handpåläggning av utvecklare. Idag vill många inte längre investera i sådana svårhanterade system, utan vill ha lösningar som är agila och baseras på low-code.
  8. Hemmajobbandet förändrar konsumtionsmönstren. Människor handlar idag både online och i fysisk butik, ofta parallellt. Det behövs en ny strategi för kundresan, där det digitala måste kunna komplettera fysiska kontakter med kunden.
  9. Edge Computing. För att helt och hållet kunna individanpassa upplevelser och content i realtid behövs snabb, kostnadseffektiv datahantering som integreras med maskininlärning. Data behöver alltså processas lokalt, även i fysiska butiker.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00