Nexer och Kairos Future hjälper företag mot ett mer hållbart miljöavtryck.

Nexer Group och Kairos Future hjälper företag mot ett mer hållbart miljöavtryck.

Publicerat av: Redaktionen

Footprint Data Management innebär att arbeta strategiskt och datadrivet med hållbarhet.

Det är en hållbar och skalbar lösning för att hantera företagets och produkters miljöavtryck.

Tidigare i år på Nordens största mässa om hållbarhet, NSE, gick Nexer tillsammans med sin partner Kairos Future upp på scenen för att prata om hur företag kan ta kontroll över sitt och sina produkters miljöavtryck genom en hållbar och datadriven strategi. De presenterade en modell för att hjälpa företag att gå från vision till kontinuerlig processutveckling. Genom att sätta ambitionsnivå och mål och börja arbeta med sitt hållbarhetsdata likt övriga affärskritiska data, med en Master Data Management plattform kan företag leverera på sina hållbarhetsmål.

Hållbarhet är ett område som blir allt viktigare för företag, och kraven från ägare, investerare och konsumenter intensifieras hela tiden och det kommer framgent nya krav och regelverk.

”Baserat på vår långa erfarenhet av Data Management projekt från samarbeten med ett stort antal företag från olika branscher såg vi behovet och möjligheten att använda MDM-plattformar för att arbeta med och förbättra sitt miljöavtryck. Tillsammans med Kairos Future kan vi hjälpa företag som har ambitionen att vara ledande inom hållbarhet att gå från vision till att leverera på sina hållbarhetsmål”, säger Fredrik Larsson, VD Nexer Data Management.

Nexer och Kairos Future hjälper företag mot ett mer hållbart miljöavtryck.

Footprint Data Management innebär att arbeta strategiskt och datadrivet med hållbarhet. Det är en hållbar och skalbar lösning för att hantera företagets och produkters miljöavtryck.

“Företag riskerar omedveten green-washing när de mäter felaktiga eller fel data. Tillsammans med Kairos Future kan vi hjälpa företag att hjälpa sig själva. Hållbarhet kan inte vara ett projekt, utan måste vara ett av affärsmålen och den enda planen framåt. Ett hållbart företag av idag måste hantera sitt hållbarhetsdata likt övrig affärskritisk data och inkludera denna i sin Data Management strategi”, säger Anna Enarsson, projektledare för Sustainable Footprint på Nexer.

En av Nexers kunder Oatly, letade efter en lösning och plattform som kunde centralisera data från många olika källor och system, för att på så vis ta kontroll över sina produkters faktiska miljöavtryck under hela livscykeln samt skapa datatransparens för bättre datadrivna beslut baserade på korrekt data.

“Det är lätt att hämta in data från externa källor till en MDM-plattform, och du kan också se till att du exporterar samma data till olika punkter i nästa led, till exempel webben eller interna visualiseringsverktyg. Du behöver inte flytta data manuellt mellan systemen. Om du bygger ditt Product Footprint på en central MDM-plattform vet du att du utgår från rätt och korrekt data. Om något ändras ser du det omedelbart och överallt och dessutom har MDM-plattformar inbyggda verktyg för att arbeta med datakvalité.” Albin Junhede, Sustainability Reporting System Lead, Oatly.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00