Östersunds kommuns digitaliseringsresa med Frends iPaaS - hur samverkan kan driva digital utveckling
Hem TEKNIK Östersunds kommuns digitaliseringsresa med Frends iPaaS

Östersunds kommuns digitaliseringsresa med Frends iPaaS

Publicerat av: Redaktionen

På KommITS i maj hade Frends förmånen att ha med sig David Hällgren från Östersunds kommun som berättade om deras nästa destination i sin digitala resa.

Utmaningarna är många, inte minst med tanke på säkerheten och open source.

Östersund har haft en tydlig plan och syfte med vad de vill åstadkomma och när i sin digitala resa. De framhåller vikten av att vara proaktiv, särskilt när det kommer till integrationer.

På KommITS i Sundsvall i maj gick Frends igenom delar ur DIGG-rapporten (Digitalisering 2022) där det framgår att en sammanhållen förvaltning fortfarande är långt borta. Men det finns en tydlig potential i att dela gemensamma lösningar och återanvända API:er som är lättillgängliga. Trots detta visar rapporten en negativ trend 2021-2022 vad det gäller återbruksindex. Något som Frends tar på stort allvar. Frends är fast beslutna att vända detta genom att erbjuda ett verktyg som förenklar och främjar återanvändning av befintliga lösningar.

Hur kan Frends bryta den negativa trenden?
Frends bidrag till att bryta den negativa trenden är genom att erbjuda kunskap och låta användare ta del av andra användares lösningar. Genom Frends integrationsforum för offentlig sektor kan man bland annat ladda ner mallar, källkoder och behöver inte uppfinna hjulet varje gång. Frends arrangerar en träff 4-6 gånger per år där kunder delar erfarenheter och användarna kan ge värdefull feedback direkt till Frends, och vissa ärenden löser kunderna i forumet.

Forumet har även en Teamskanal där kunder har möjlighet att ställa frågor, diskutera och dela användbar information. Det sparar tid och resurser genom att återanvända lösningar som redan är implementerade hos andra kommunkunder.

Östersunds digitala resa
Med tre komponenter, RPA, Integrationsplattform och e-tjänsteplattform, som kan samarbeta och skapa kraftfulla lösningar har Östersunds kommun bra förutsättningar att fortsätta ta stora kliv på sin digitaliseringsresa.

Östersunds kommun har nyttjat det bästa ur vart och ett av plattformarna och skapat en digital medarbetare vid namn Tintin. Tintin automatiserar monotona uppgifter inom den administrativa processen kring uppsägningar. Nästa steg i resan var att arbeta fram en flexibel och användarvänlig e-tjänstplattform. För att kunna fortsätta den digitala utvecklingen behövde de en modern integrationsplattform som kunde komplettera deras befintliga system. Genom en förstudie kom de i kontakt med Frends och efter ett lyckat pilotprojekt 2021 fick Östersunds kommun möjlighet att uppleva enkelheten och effektiviteten i Frends plattform.

Vad tycker verksamheterna?
Verksamheterna inom Östersunds kommun har visat stort intresse för automation och integration, de ser fördelarna med att förenkla när möjligheter ges. Det ligger i allas intresse att kunna erbjuda kommuninvånarna bättre service och lösningar. Feedbacken från förvaltningarna i kommunen har varit positiv.

Östersunds kommuns digitaliseringsresa med Frends iPaaS - hur samverkan kan driva digital utveckling

KommITS i Sundsvall. David Hällgren, Östersunds kommun, & Tomas Beijar, Frends.

När Östersunds kommun blickar framåt mot senare delen av 2023 är målet att skapa en mer tillgänglig kommun genom ”Mina sidor” för kommuninvånarna. Integrationsplattformen kommer att spela en central roll i att hantera det digitala flödet till och från dessa funktioner. Samtidigt upplevs den yngre generationen allt mer krävande när det gäller just digitala tjänster. För att möta alla invånares behov och förväntningar måste Östersunds kommun fortsätta utveckla digitala lösningar och locka till sig kompetenta medarbetare.

Samarbete för att dela teknisk kompetens och resurser
Östersunds kommun ser även möjligheten att samarbeta med andra kunder inom offentlig sektor för att dela teknisk kompetens och funktioner. Genom att öppna upp för samarbete kan tröskeln för att utveckla och hantera digitala tjänster sänkas, vilket är en fördel för den digitala utvecklingen.

Det finns dock utmaningar på vägen mot att bli en mer digitaliserad kommun. Att bygga en bra grund för framtida digitala tjänster och applikationer är en komplex uppgift. Säkerhet är av yttersta vikt när man till exempel hanterar personlig data. Det krävs också att man är redo att agera på ett nytt sätt och utnyttja de möjligheter som nya tekniska lösningar erbjuder.

“Genom att använda Frends kan andra kommuner dra nytta av Östersunds framsteg och återanvända delar av vad kommunen har utvecklat. Östersund banar väg genom att börja arbetet i rätt ände. Trots utmaningar, har de prioriterat integration och därmed skapat en bra grund. Många kommuner hävdar att de inte har tid att fokusera på integration på grund av pågående arbete med byten av verksamhetssystem. Men genom att ha ordning på integrationen mellan befintliga system underlättas just byten av dessa system”, säger Robert Jakobsson.

Frends är stolta över att vara en del av lösningen och ser fram emot att fortsätta stödja Östersunds kommun och andra aktörer i deras digitala resa. Genom att vara proaktiva och samarbeta kan Frends skapa en framtid där integrationer och digitalisering blir en naturlig och smidig del av allas arbete.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00