Hybridarbete och ökat användande av molnet medför nya utmaningar för IT-avdelningarna.
Samtidigt som den digitala miljön växer och blir svårare att underhålla så minskar paradoxalt nog mångas IT-budgetar.
För att lösa denna utmaning krävs nytänkande kring både leveranser och finansieringsmodeller. Därför satsar nu många leverantörer på nya former av samarbeten mellan tillverkare och partners som avhjälper kundernas tekniska och finansiella utmaningar i fråga om nätverkslösningar.
Nätverk-som-tjänst efterfrågas av allt fler kunder
Kunder efterfrågar möjligheten att prenumerera på tjänster för att få förutsägbara kostnader och hjälp med att hantera ökad teknisk komplexitet. Idag måste en IT-avdelning lägga upp till 70 procent av sin tid på att underhålla företagets nätverk. Enligt IDC spås därför den globala marknaden för nätverk-som-tjänst växa till 162 miljarder dollar redan 2023.
I en rapport från Aruba som genomfördes redan 2020 sa fler än hälften (55 %) av 2 400 tillfrågade IT-chefer att de är intresserade av att byta till nätverk som tjänst. Sedan dess har intresset ökat ytterligare. Många vill nu slippa göra stora direktinvesteringar i teknik och istället kunna skala upp eller ner kostnader efter behov. Brist på personal med rätt kompetens påverkar också.
En utvecklad roll för MSP:er
Denna efterfrågan på nätverk-som-tjänst kan vi teknikleverantörer möta genom att ge möjligheter för våra partners att leverera på fler och nya sätt. Vi erbjuder därför mer flexibla finansieringsmodeller och en hel palett av alternativ som kan användas för att skapa konkurrenskraftiga och differentierade paketlösningar. Dessa kan sedan levereras som tjänst eller hybridlösning.
Även om efterfrågan på nätverk som tjänst ökar snabbt är det inte bara fullt prenumererade tjänster som efterfrågas. Kunder vill ha flexibilitet både när det gäller betalningsmodeller och leverans. Detta måste partner och leverantörer kunna möta.
Rapporten The Evolving Landscape of the MSP från 2022 visar att partnerföretagen i genomsnitt erbjuder sina kunder fyra olika alternativ för leverans och betalning av nätverkstjänster. Nio av tio (94 %) ser framför sig att de inom kort kommer att ta fram fler former av erbjudanden.
Våra MSP-program och vårt erbjudande Greenlake är exempel på hur vi nu paketerar tjänster på ett sätt som matchar kundernas efterfrågan bättre. Det kommer definitivt inte stanna där.
Ökad differentiering är en möjlighet
Det finns idag stora möjligheter för MSP:er att differentiera erbjudanden genom att använda sin branschspecifika expertis till att skapa lösningar på toppen av nätverksinfrastrukturen. Exempelvis kan en partner inom detaljhandel erbjuda elektronisk hyllmärkning genom RFID-teknik som en del av en större nätverkslösning.
Det här är viktigt även för oss leverantörer att underlätta. Vi har exempelvis tillsammans med vår partner Wentzo tagit fram en skalbar och säker Wi-Fi för 14 nederländska skolor som saknade tillräcklig egen lokal teknisk expertis. Ett annat exempel är en lösning för den afrikanska pengaöverföringstjänsten Mukuru som utvecklats av vår partner MySky och utnyttjar deras expertis inom AI-tjänster för finanssystem och integration av tredjeparts-plattformar som exempelvis brandväggar. Med nätverksfrågan löst kan Mukuru lägga mindre tid på att övervaka trafik, planera
underhåll och kapacitetsökningar och i stället fokusera på att finslipa sin tjänst för säkra överföringar av pengar mellan länder.
Så i framtiden ser vi att ett tätare samarbete mellan teknikföretag och leveranspartners leder till sparad tid och minskade kostnader för kunderna, när de får sin nätverkshantering levererad som tjänst. Tid som i stället kan läggas på mer strategiskt arbete som skapar långsiktiga värden och tillväxt.
Niklas Stolperud, kanalansvarig Sverige för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise