Telekom och satelliter: Digital omvandling på olika frekvenser
Hem NYHETER Telekom och satelliter: Digital omvandling på olika frekvenser

Telekom och satelliter: Digital omvandling på olika frekvenser

Publicerat av: Redaktionen

Läs denna intervju med Dejan Talevski, senior projektledare på telekomdivisionen och en av talarna vid vårt telekomevent i Stockholm den 16 november.

Tillsammans med honom kommer Robert Charles, chef för webb- och programvaruutveckling vid Globalstar Inc., att dela med sig av sina erfarenheter från den väldigt framgångsrika partnerrelationen med Globalstar – en USA-baserad satellitoperatör med global räckvidd. Missa inte detta inspirerande event, registrera dig här.

Vad kommer att vara den huvudsakliga behållningen från detta event? Varför anser du att både telekom- och satellitföretag borde närvara?

Telekom och satelliter: Digital omvandling på olika frekvenser– Även om de använder olika medium så delar telekom- och satellitföretag ett gemensamt mål: att möjliggöra kommunikationstjänster. Utmaningarna och pressen på dessa IT-stackar är också väldigt lika. Det finns dock betydande skillnader i driftmodellen för dessa typer av företag. Telekombolag begränsas vanligtvis till ett land eller en region, medan satellitföretag måste tillhandahålla tjänster överallt i världen.

Den huvudsakliga behållningen från detta event kommer att vara en intressant jämförelse mellan dessa världar och en översikt över hur lika, men fortfarande annorlunda, dessa IT-stackar är.

Vilka är de huvudsakliga utmaningarna för telekom- och satellitindustrin på vägen mot digital omvandling?

– Telekom- och satellitbranscherna borde driva de digitala omvandlingsprocesserna med en premiss i åtanke: att bli så kundfokuserade som möjligt. Traditionella arbetsmodeller, som fungerade upp till 2020, har slitits i stycken, och kunderna väntar sig nu att tjänsteleverantörer ska vara helt digitala. Om dessa företag inte lyckas bli det, vad kan man då vänta sig av företag i andra områden (t.ex. handel, stat, sjukvård …)? Dessa företag måste förbli i framkant vad gäller nya tekniker och tillhandahålla en revolutionerande kundupplevelse.

Lyckligtvis finns det gott om lovande tekniker, från 5G och sakernas internet till artificiell intelligens, automatisering och molntekniker, som kan hjälpa tjänsteleverantörer. Det handlar om noggrann planering och att välja det bästa möjliga alternativet för varje initiativ.

Vilka avdelningar ställs inför de största utmaningarna under processen?

– En digital omvandlingsprocess handlar om att förbättra kundupplevelsen, men i bakgrunden bör den beröra företaget som helhet, människorna i företaget och alla dess intressenter.

Därför kan vi tryggt säga att denna process måste synkroniseras på rätt sätt och absorberas av alla avdelningar i ett företag, från topp till botten och horisontellt över alla relevanta vertikaler: från ledning och IT till marknadsföring, kundtjänst, nätverk etc.

En av de stora behållningarna från vårt event är att visa att man bara kan lyckas om det sker en kombinerad ansträngning i hela företaget.

Du har deltagit i många digitala omvandlingsprojekt i Seavus telekomdivision. Vilket har varit mest utmanande för dig, som du är stoltast över?

– Jag är stolt över att vara en del av mitt företag och jag har fått nöjet att jobba med en rad väldigt revolutionerande och intressanta projekt.

Med hänsyn till detta event vill jag säga att vi ska visa upp ett väldigt intressant och komplext omvandlingsprojekt: en implementering och migrering av ett legacy-BBS till ett nytt, digitalt BBS-system på rekordtid, med team som jobbade över hela världen.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00