Innovationsföretaget Ullman Dynamics utvecklar och tillverkar stötdämpande båtsäten som skyddar personer som arbetar på snabbgående båtar över hela världen.
Med hjälp av Microsoft Dynamics 365 Business Central har bolaget skapat fortsatt tillväxt med 50 procent per år och dessutom effektiviserat komplexa affärsprocesser.
Ullman Dynamics arbetar i dag med organisationer i över 70 länder, inklusive Londons poliskår, svenska kustbevakningen, sjöräddningen och U.S. Navy. Företaget har sålt mer än 13 000 stötdämpande båtsäten, samtliga utan ett enda konstruktionsfel.
Bolaget har på kort tid vuxit med 50 procent per år, vilket krävt utbyggnad av lagerlokaler vartannat år. Samtidigt har bolagets produkter utvecklats till att bli mer komplexa och modulära. Varje komponent är specialbyggd ― till och med bultarna är gjorda av ett material som inte finns i butik. Tillväxten och komplexiteten har således satt press på företagets befintliga affärslösning.
– Vi var nöjda med vår ERP-lösning, Dynamics NAV, men vi kom till en punkt där den inte längre kunde hantera komplexiteten i vår moderna verksamhet. All vår affärskritiska information kring inköp och tillverkning fanns i våra medarbetares huvud, och vi kunde inte växa tillräckligt snabbt på det sättet. Vi behövde konsolidera vår information till ett kraftfullare och smartare system som kunde ge en fullständig överblick över vår verksamhet. Vi ville ha en lösning som inte bara skulle framtidssäkra oss för de kommande två åren utan fortsatt vara fräsch om tio till femton år, säger Carl Magnus Ullman, VD på Ullman Dynamics.
Ullman Dynamics uppgraderade till Microsoft Dynamics 365 Business Central som implementerades av teknikpartnern NAB Solutions. Med NAB Solutions hjälp slutförde företaget sin övergång från Dynamics NAV till Dynamics 365 Business Central utan någon störning i den pågående verksamheten.
– Arbetet genom Dynamics 365 Business Central har förändrat hela vår verksamhet. Det är nu lättare för oss att producera skräddarsydda produkter som ger kunderna exakt vad de vill ha. En sådan personlig service skulle inte vara möjlig utan Dynamics 365 Business Central, säger Carl Magnus Ullman.
– Att göra sin sista uppgradering och välja molntjänster med kontinuerliga uppdateringar är ett beslut som inte bara ger ett värde vid införandet utan konstant kommer att tillföra ny intelligens. Det är inspirerande att se hur Ullman Dynamics hittat möjligheter att både skala och effektivisera sin verksamhet och samtidigt leverera förstklassiga produkter till sina kunder. Tekniken utvecklas snabbt i molnet och tiden då man låste ner sina affärssystem för produktion är över. Vi ser fram emot att få följa deras framtida utveckling tillsammans med Microsoft och NAB Solutions, säger Helena Fuchs, Affärsområdeschef Dynamics på Microsoft Sverige.
Ullman Dynamics ser nu en stor potential att växa vidare på den enda marknad där de inte är marknadsledande.
– Vi är nummer ett i världen överallt förutom i USA. Men Dynamics 365 Business Central har sänkt tröskeln rejält för tillväxt på den amerikanska marknaden, säger Carl Magnus Ullman.
För mer information om Ullman Dynamics, besök customer-sida.