Verizon och Honda testar hur 5G kan förbättra säkerheten för uppkopplade och självkörande fordon

Verizon och Honda testar hur 5G kan förbättra säkerheten för uppkopplade och självkörande fordon

Publicerat av: Redaktionen

Honda och Verizon arbetar vid University of Michigans Mcity för att utforska hur Verizon 5G Ultra Wideband och 5G Mobile Edge Compute kan säkerställa snabb och pålitlig kommunikation mellan väginfrastruktur, fordon och fotgängare.

Verizon och Honda testar hur 5G kan förbättra säkerheten för uppkopplade och självkörande fordon

Testerna innefattar bl.a. Honda SAFE SWARM™, tillsammans med Verizon 5G Ultra Wideband och MEC.

Genom partnerskap med University of Michigans Mcity, en testbädd för uppkopplade och självkörande fordon, samarbetar Honda och Verizon för att undersöka hur ny uppkopplad säkerhetsteknik med hjälp av 5G och Mobile edge computing (MEC) kan säkerställa snabb och pålitlig kommunikation mellan väginfrastruktur, fordon och fotgängare som delar vägen, och därmed minska kollisioner och rädda liv. Supersnabb och pålitlig dataöverföring med låg latens vid nätverkets kant (edge) är avgörande för säkerheten hos uppkopplade fordon. Verizons 5G- och MEC-plattformar tar kraften med molnet närmare fordonet, sänker latensen, erbjuder massiv bandbredd, förbättrar kommunikationen och uppkopplingen mellan förare, andra bilar, trafikljus, fotgängare och utryckningsfordon, vilket främjar hotdetektion och förebygger olyckor när sekunderna är avgörande.

Honda har sedan 2017 utvecklat teknologin SAFE SWARM™, i syfte att förverkliga ett kollisionsfritt samhälle. Med hjälp av C-V2X-kommunikation (Cell-Vehicle-to-Everything) kan Honda SAFE SWARM™ kommunicera med andra trafikanter och dela nyckelinformation som plats-, hastighets- och sensordata från fordonet. En begränsning i detta tillvägagångssätt är behovet av att utrusta varje enskilt fordon med artificiell intelligens (AI). Användningen av 5G hjälper till att flytta AI-funktionerna från fordonet till MEC, vilket minskar behovet av AI ombord på varje fordon.

“Hondas forskningssamarbete med Verizon är ett viktigt steg i våra mångåriga ansträngningsförsök för att utveckla uppkopplad fordonssäkerhetsteknik för att förverkliga vår vision om ett kollisionsfritt samhälle,” säger Ehsan Moradi Pari, Doktorand och forskningsledare vid Hondas Advanced Technology Research Division. ”Även om forskningen är preliminär och ännu inte avsedd som en produktfunktion, har 5G-aktiverad fordonskommunikation och MEC potential att öka säkerheten för alla som delar på vägen.”

”Möjligheten att flytta datorkraft till kanten av vårt 5G-nätverk är en grundläggande byggsten för självkörande och uppkopplade fordon, vilket hjälper bilar att kommunicera med varandra nästan i realtid och även med sensorer och kameror installerade på gator, samt med trafikljus,” säger Sanyogita Shamsunder, vice president of Technology Development and 5G Labs på Verizon. ”När man tänker på att ungefär 42 000 människor dödades i bilolyckor förra året och att 94% av dessa olyckor orsakades av mänskliga fel, kan vår nya teknik, med 5G och MEC, hjälpa förare att “se” saker innan det mänskliga ögat hinner registrera och reagera, vilket hjälper till att förhindra kollisioner och rädda liv.”

Med hjälp av Verizons 5G Ultra Wideband-, MEC- och V2X-programvaruplattformar undersökte Honda och Verizon tre säkerhetsscenarier:

  • Scenario för fotgängare: En fotgängare korsar en gata vid en korsning. En ankommande förare kan inte se fotgängaren på grund av en byggnad som skymmer sikten. Smarta kameror monterade i korsningen vidarebefordrar information till MEC med hjälp av 5G-nätverket. Verizons MEC- och V2X-programvaruplattformar upptäcker fotgängare och fordon, och bestämmer den exakta platsen för trafikanter som får hjälp av Verizons Hyper Precise Location-tjänster. Ett visuellt varningsmeddelande skickas sedan för att varna föraren om den potentiella risken.
  • Varningsscenario för räddningsfordon: En förare kan inte se ett ankommande räddningsfordon och kan inte heller höra dess siren på grund av den höga volymen inuti fordonet. Verizons MEC- och V2X-programvara tar emot ett säkerhetsmeddelande från utryckningsfordonet och skickar ett varningsmeddelande till närliggande fordon. Föraren får en visuell varning.
  • Köra mot rött-scenario: Ett fordon stannar inte vid rött ljus. Med hjälp av data från smarta kameror upptäcker MEC- och V2X-programvaran fordonet och skickar ett visuellt varningsmeddelande med rött ljus till andra fordon som närmar sig korsningen.

Varje forskningsscenario visar på potentialen med 5G och MEC att snabbt kommunicera säkerhetsmeddelanden mellan fordon och infrastruktur, vilket minskar behovet av komplex databehandling ombord på varje uppkopplat fordon. I framtiden kan denna uppkopplade fordonsteknik bidra till att självkörande fordon kommer att kunna kommunicera sömlöst.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00