Verizon uppmanar nu företag att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget
Hem KRÖNIKA Verizon uppmanar nu företag att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Verizon uppmanar nu företag att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Publicerat av: Redaktionen

Det skrivs en hel del om det uppkopplade företaget, men nu är det dags att gå från ord till handling.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik, marknadsföring och så vidare.

När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter.

Det är faktiskt så bra som det låter. Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. För vilket företag skulle säga nej till att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrikt? Inget förstås

Så vad väntar företagen på? För vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. När vi går in i 2022 kommer affärslandskapet att ha förändrats för alltid och företag måste kunna dra nytta av de möjligheter som det uppkopplade företaget erbjuder.

  Här är fem nyckelfaktorer att tänka på:

 

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar, annars kommer de att misslyckas

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det går inte att komma runt detta faktum. Ditt nätverk utgör navet för utvecklingen av de arbetsflöden som hela företaget är beroende av. Det är därför det är så viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. De företag som bygger sin digitala framtid på svaga grunder kommer inte att lyckas långsiktigt. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behöver behövs en flexibel, säker, programmerbar, skalbar och pålitlig plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. I slutändan skapar det möjligheter för dynamiska applikationer till dynamiska användare på ett dynamiskt sätt – detta är det uppkopplade företagets signum.

2. Alla är olika – differentiera IT-lösningar för specifika branscher
Företag har ofta erbjudanden inom olika områden, och olika avdelningar konkurrerar om resurser, investeringar och specifika IT-lösningar för att de ska kunna leverera sina tjänster snabbare och mer effektivt. Inom det uppkopplade företaget kan dess CIO lättare lösa denna utmaning. Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för IT-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade IT-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Vad betyder då detta i praktiken? Jo, det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika IT-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem
Verizon uppmanar nu företag att förverkliga planerna på det uppkopplade företagetDigitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade IT-system och begränsade leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja IT-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen
Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Att arbeta inom det uppkopplade företaget innebär att den digitala arbetsmiljön blir ännu mer central än tidigare. Roller kommer att förändras, men automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter som vi tidigare inte visste fanns. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Viktigt att säkra den dynamiska världen
Inom det uppkopplade företaget är allt dynamiskt. Information och människor finns överallt. Data uppdateras, modifieras och utvecklas ständigt. Det går inte att begränsa och kontrollera den snabba utvecklingen, utan att samtidigt begränsa möjligheterna. I den digitala världen är det möjligt för företag att snabbt flytta mellan nätverk, både offentliga och privata, från en applikation till en annan och mellan moln-, företags- och användarmiljöer, allt på ett ögonblick. Detta öppnar dock även upp för cyberbrottslingar, vilket gör det viktigt att ha de förebyggande åtgärderna på plats. Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

Resan till att bli ett uppkopplat företag sker stegvis och det är bra att vara beredd på att det tar tid. Många företag upptäcker att när de väl påbörjat resan kan hastigheten på den tekniska förändringen i sig göra att kursen förändras och målen omdefinieras, men resan måste påbörjas oavsett.

Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver.

Varje företag har möjlighet att bli det bästa det kan bli, med rätt digital grund och professionell expertis bakom sig.

Av: Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00