Dataintegritet och säkerhet största teknikbekymret säger 97 procent av svenska IT-chefer

Tekniken spelar en allt större roll i företagen och dataintegritet och säkerhet kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande.

2018 Insight Intelligent Technology Index, en årlig undersökning med IT-chefer i nio europeiska länder, däribland Sverige, visar att hela 97% av svenska IT-chefer ser dataintegritet och säkerhet, som den allra största teknikutmaningen, betydligt högre än i övriga Europa (57%).

Det är också här de ser behovet av de största investeringarna under de närmaste åren och sju av tio säger att de kämpar för att klara alla åtaganden. Förutom säkerhet är det framförallt investeringar i molnet och på mobilitet som behövs, enligt de svenska IT-proffsen. I Europa har investeringarna legat relativt stilla under 2018 jämfört med 2017, medan de i Sverige ökat något, 52% uppger att de fått ökad budget under 2018 jämfört med 2017.

Säkerhet och integritet har alltid varit i fokus för IT-avdelningarna, men GDPR har intensifierat arbetet. Brister i dataintegritet kan innebära att kunder tappar förtroendet för företaget och varumärket skadas. De kulturella och teknologiska utvecklingarna har kastat in IT i ett tillstånd av förändring med större roller och ansvar. 56% av de svarande i Europa uppger att de har svårt att kombinera sina konkurrerande roller. Varken infrastruktur, budget eller en tydlig väg framåt för att hantera komplexa IT-utmaningar och förändra branschen, har dykt upp, anser en stor majoritet.

– Företagen är medvetna om hur viktig teknologin är för affärsstrategin. Den påverkar allt från att göra personalstyrkan mer produktiv och uppkopplad, till att få större marknadsandelar och lojalare kunder. Insights Intelligent Technology-index visar hur konkurrerande behov av IT förhindrar möjligheten att planera och vara innovativ”, säger Susanna Reppling, ansvarig för Insight Nordics.

Problemen understryker varför beslutsfattare inom IT känner att de inte har vad som krävs för att lyckas.

De är också en bra utgångspunkt för företagsledare och IT-ledare att börja samarbeta bättre:

  • Konkurrerande behov och otillräckliga resurser för att hjälpa företaget effektivt (79 procent).
  • Krav på IT att ge stöd åt innovationer trots att befintliga processer, rutiner och affärsfunktioner inte utvecklas på ett sätt som gör det möjligt (33 procent)
  • Brist på klart definierade roller och ansvarsområden inom företaget (30 procent)