Sommarens farligaste faktura?

En ny typ av bedrägeri har uppmärksammats, som kombinerar den traditionella bluffakturan med ett såkallat VD-bedrägeri.

Bedragaren kapar chefens e-postadress för att sedan bifoga en faktura för betalning till företagets egna anställda. Det visar en kartläggning av Inyett, som arbetar med säkra affärer och kontroll av betalningar och leverantörer.

Den nya bluffmetoden är oftast på beloppet 9 700 Euro.

– 9 700 Euro är precis under den gräns på 100 000 kronor som många företag har för utbetalningar som granskas mer ingående en vanliga attest-rutiner, säger Jone Sølvik, VD på Inyett. Den nya bluffmetoden är ett bedrägeri som är svårt att ifrågasätta för anställda, och framförallt vikarierande personal, då det verkar som om man får en faktura direkt från VDn.

  • Enligt en kartläggning så fullbordas ca 20% av bedrägerierna
  • Den vanligaste summan för den nya typen av VD-bluff är en faktura på 9700 Euro
  • Antalet ärenden i början av 2017 har ökat med 28 procent. Detta trots en alarmerande ökning redan under förra året.
  • 2016 ökade antalet anmälda VD-bedrägerier med över 1 000% jämfört med 2015.

Sverige är det land i Skandinavien där flest ärenden har anmälts, men en ökning sker även runt om i Europa och vd-bedrägerier ökar i väldigt många länder.

– Sommarsemestern är en intensiv period för bedragare. Många företag råkar ut för bluffakturor i form av massutskick som liknar påminnelser och uppdateringar av företagsinformation, men denna nya typ av bluffaktura som dessutom kommer från VDn, är en ny metod som vi inte upptäckt tidigare, säger Jone Sølvik. Det kräver att många bolag omedelbart behöver se över sina betalningsrutiner innan semestern.

Inyett uppmanar Sveriges bolag att införa följande rutiner:

1) Informera långt ut i organisationen att INTE tacka ja till några erbjudande via telefon utan att först kontrollera företagen.

2) Kontrollera nya leverantörer innan de läggs upp i leverantörsregister.

3) Bestrid alltid bluffakturor. (Statistik visar att 80% av alla bestridande leder till att bluffbolagen lägger ner ärendet.)

4) Lägg upp registrerade bluffbolag i ert ekonomisystem och spärra dem. Ett bra sätt att arbeta proaktivt.

5) Lista samtliga medarbetare med inköpsrättigheter och kommunicera tydliga rutiner och riktlinjer till vikarierande personal.

6) Säkerställ att samtliga fakturor attesteras av två personer.

7) Ha kontrollaktiviteter och tjänster för att uppmärksamma felaktiga betalningar.

Ett traditionellt vd-bedrägeri innebär att bedragare utger sig för att vara företagets VD. Den vanligaste formen av kontakt sker när den falska vd:n skickar ett mejl, som ser ut som att avsändaren är VDn, till en annan person på företaget och ber denne göra en överföring på en stor summa pengar till ett konto. Summorna nämns oftast i euro, engelska pund eller amerikanska dollar och ofta är bedragaren medveten om att VDn är bortrest och svår att nå.