Den digitala transformationen pågår i de flesta branscher, men förutsättningen för att den ska bli framgångsrik är integration och för det krävs en genomtänkt strategi.
När Rolf Bardh, som är affärsutvecklare på iBiz Solutions, utvecklar sin syn på digitalisering börjar han med att ställa frågan: Vad vill man uppnå med digitaliseringen?
Därefter delar han in den i nivåer där den första är att effektivisera existerande processer.
– Då kan det till exempel handla om att dela information från ett system till flera utan manuell inblandning, till exempel fakturainformation. Eller att kunden själv kan göra sina beställningar i en portal eller och information sprids vidare till berörda system och partners. Ekonomiavdelningen får automatiskt underlag från alla system och kan istället ägna sig åt mer värdeskapande arbete, exempelvis prognoser för verksamheten.
Nästa nivå i digitaliseringen är att förändra verksamheten, även om den traditionella affären finns kvar. Organisationen bygger om sina processer. Till exempel genom att införa IoT-system, utveckla appar och nya tjänster.
– Alla dessa innovationer förutsätter integration, det vill säga att du har kontroll på din information och hur den sprids. Vår medverkan styrs mycket av mognadsgraden hos kunden. Ibland kan kunden redan ha skapat en plan och strategi. Då är vi med och genomför den med vår tekniska kompetens.
Tillväxten i allmänhet för den digitala transformationen illustreras av en ny rapport från analysföretaget Radareco. Den visar att investeringarna i år ligger på nästan 29 miljarder konor och växer med drygt 20 procent om året. Investeringarna kommer därför att vara nästan 50 miljarder kronor.
Radareco har inga siffror på investeringarna i integration, men konstaterar att det är ett prioriterat område.
Mycket av det här styrs av visioner om hur verksamheten kan förändras med kundens bästa för ögonen.
– Ibland kan vi vara en katalysator genom att peka på hur tekniken kan bidra till att utveckla affären. Att ge input för att kunden ska våga ta ett nästa steg och i dialog med kunden komma med lösningar på deras utmaningar.
Här framhåller Rolf Bardh vikten av en sammanhållen strategi för styrning mot gemensamma förändringsmål.
– Till exempel om de bakomliggande systemen ligger efter krävs andra insatser. Det gäller att strategin omfattar hela verksamhetens behov.
IBiz Solutions är specialiserade på integration med hjälp av Microsoft-teknologi.
– På den vågar jag påstå att vi är bäst, men vi måste ju kunna berätta om vad tekniken kan användas till, även för verksamheten. Det är så våra kunder genomför den digitala transformationen.
Fakta om iBiz Solutions:
iBiz Solutions är ett nischat konsultbolag inom systemintegration som grundades 2008. Har huvudkontor i Karlstad med lokalkontor i Stockholm, Oslo, Gävle och Göteborg. Bolaget har idag nära 80 anställda och omsatte 2021 +100 mkr. Sedan augusti 2021 ingår företaget i Advania-koncernen. Kundlistan består mestadels av storföretag som exempelvis Sandvik, LKAB, Scandic Hotels, Löfbergs och Capio.