Det intressanta med att ta del av nya studier som släpps är att resultaten ibland får en att ifrågasätta de inneboende övertygelser en går runt med, som alltjämt påverkar valen vi gör i vår yrkesvardag.
Jag tänkte därför passa på att dela med mig av några insikter från Meltwaters Digital Report 2023, som fick mig att inse att det finns en del digitala myter vi behöver slå hål på 2023.
1: Allt fler användare överger “gamla” sociala medier-plattformar som Facebook för TikTok
Falskt! Mer än 77 procent av svenskarna använder Facebook, vilket gör det till den plattform som svenskar i åldrarna 16-64 använder allra mest. Därefter följer Instagram, Facebook Messenger, Snapchat och Whatsapp.TikTok, vars populäritet och tillväxt det pratas flitigt om i media, kommer fortfarande bara på sjunde plats när det kommer till användning. Tittar vi globalt är det dessutom så att 82,5 procent av TikTok-användarna fortfarande använder Facebook varje månad. Med andra ord är det inte så att vi nödvändigtvis överger gamla favoriter för nyare plattformar.
2: Pensionärer är åldersgruppen som använder sociala medier allra minst
Nope! Pensionärer är inte längre åldersgruppen som hänger minst på sociala medier. Tittar man på hur den demografiska profilen ser ut för METAs annonspublik är 7,7 procent kvinnor som är 65+. Det är en större andel än kvinnor i åldrarna 55-65. Totalt sett är drygt 97 procent av svenskarna internetanvändare (+0,6 % jämfört med förra året, dvs. 62 000 fler) och drygt 82 procent sociala medier-användare.
3: Vi spenderar mer och mer tid på internet och sociala medier
Stämmer inte! Den genomsnittliga internetanvändaren i Sverige spenderar 6 timmar och två minuter på internet dagligen, vilket är en minskning med 5 procent (-19 minuter) jämfört med föregående år. Samma trend går att se för sociala medier, där den genomsnittliga användaren idag spenderar 1 timme och 58 minuter, vilket är 3,3 procent mindre än tidigare. Kan det vara så att vi peakade i användning under pandemin och att vi därför ser en nedgång just nu? Eller är det short format-trenden som påverkar?
4: Vi befinner oss i en “snabbspolad-era” där ingen har tid för radio
Nja… När det kommer till audio är det tveksamt om tesen att vi befinner oss i en “snabbspolad kultur” stämmer. Samtidigt som vi spenderar mindre tid på internet och sociala medier, spenderar vi nämligen mer tid på audio-format. I genomsnitt dedikerar svensken 55 minuter till podcasts varje dag, vilket är en ökning med drygt 12 procent jämfört med föregående år. Även radiolyssnandet har gått upp med nästan 10 procent, vilket innebär att svensken i genomsnitt lyssnar på radio 1 timme och 7 minuter om dagen. Kanske är det så att vi idag konsumerar mer audio-innehåll på kortare tid, men tiden vi spenderar är alltjämt längre? Det är iallafall tydligt att radio, trots uppsnabbade låtversioner som trendar på TikTok, ännu inte är dött.
5: Svenskar shoppar allt mer second-hand
Nä, inte online iallafall! Bland svenskar handlar nästan 12 procent second-hand via en online-plattform varje vecka, men det är en minskning med 16,8 procent mot föregående år. Däremot har matinköp via onlinebutiker ökat senaste året (om än med 0,6 procent). Drygt 16 procent gör matinköp online varje vecka.
6. Svenskar konsumerar allt mindre traditionell (nyhets)media
Det beror på hur vi ser på saken! Svenskarnas konsumtion av nyhetsmedia ökar faktiskt, både vad gäller print och digitalt. Den genomsnittliga svensken spenderar 1 timme och 27 minuter läsandes nyhetsmedier dagligen; en ökning med 12 minuter mot föregående år. Det har också länge snackats om tv-döden, men jämfört mot förra året kollar svensken mer på tv, med 3 timmar och 15 minuter dagligen som genomsnitt (ökning med 6,6 procent). Tv i sin traditionella form må ha sina dagar räknade, men de nya formaten bringar onekligen nytt liv till mediet.
7: Krypto blomstrar
Inte riktigt! Efter att ha upplevt en enorm uppgång under 2021 tycks internetanvändares intresse för kryptovalutor och NFT:er ha svalnat under senare delen av 2022. Andelen användare, och nu pratar vi globalt, som äger minst en form av digital valuta minskade med 3,3 procent under det tredje kvartalet 2022. Med det sagt är det inte kört för krypto. I Sverige äger nästan 9 procent av internetanvändarna någon form av kryptovaluta, och tittar man på den globala trenden tycks det vara populärast bland män i åldrarna 23-34.
Frida Fors Wallsbeck – Nordisk marknadschef på Meltwater