Senaste tiden har telefonbedrägerier mot äldre åter uppmärksammats.
Leif Jensen, säkerhetsexpert på ESET Nordics, vill komma till rätta med problemen med en ny metod: Att alla med IT-kunskap hjälper potentiella offer att blockera de sidor och verktyg bedragarna använder.
I ett uppmärksammat program nyligen avslöjade SVT:s Uppdrag Granskning hur telefonbedragare lurat framför allt äldre människor på sammanlagt 25 miljoner kronor.
Ligan avslöjades av att en hackare tog sig in i bedragarnas datorer och telefoner, och kunde följa allt de sade och gjorde.
En som reagerade starkt på programmet och bedrägerierna som avslöjades var Leif Jensen, säkerhetsexpert på ESET Nordics. Han säger att de här problemen funnits så länge och att de lösningar man hittills jobbat med inte fungerar. Nu har han bestämt sig för att adressera problemen med bedragare på ett nytt sätt:
Eftersom de inte går att få de kriminella att upphöra med den här lönsamma verksamheten och eftersom informationen inte räcker till – så måste vi alla se till så att programmen och verktygen som används blockeras från offrens datorer, säger han.
– När jag såg det här programmet blev jag arg, besviken och sorgsen. Vi har försökt så länge från olika håll, från branschen, media och myndigheter. Vi har informerat och informerat, men det fungerar uppenbarligen inte.
– Men sedan började jag tänka: Jag kan antingen fortsätta vara arg, besviken och sorgsen eller kan jag försöka göra något.
Det Leif Jensen vill göra är att hitta nya mottagare av sitt budskap. Tidigare har man försökt nå fram till de potentiella offren – vilket ofta handlar om äldre människor – och få dem att inte lämna ifrån sig kontrollen av datorn eller använda Bank-id när de har okända människor i telefon. Det har inte fungerat.
– I stället för att bara informera vill jag hitta en ny publik. Många av oss som vet en del om IT brukar hjälpa våra föräldrar eller mor- och farföräldrar med att installera sina datorer. Det kan också handla om personal i datorbutikerna, som hjälper sina kunder. Det är dem jag vill hitta, men inte med information, utan med faktiska verktyg som gör det svårare för de kriminella att genomföra de här bedrägerierna.
– Det finns ett talesätt som heter: Om du vill göra något bra så hjälp en gammal dam över gatan. Det är själva fundamentet i den här metoden: Att göra något gott. Hur gör man det här bäst 2024? Jo, genom att hjälpa dem med sådana här saker.
Nu håller Leif Jensen på att arbeta fram en video som tar avstamp i de incidenter som uppmärksammats. De kommer att innehålla en introduktion i skriftlig form, sedan en beskrivning av hur bedragarna arbetar och en instruktionsvideo som i tre steg visar hur man kan skydda sig: Hur man med hjälp av sitt antivirusprogram blockerar webbsajter som bedragarna använder, hur man blockerar verktygen för fjärrkontroll de nyttjar och hur man lösenordsskyddar antivirusprogrammet.
Leif Jensen säger att det i regel börjar med att bedragarna ringer upp sina offer (eller får människor att ringa upp dem).
Det första de gör efter det är att övertyga personen om att gå in på en sida och klicka på en nedladdningslänk. Efter det instrueras offren att installera filen som just laddats ner. Då visas en kod som bedragarna frågar efter. När de har fått den koden får de tillgång till offrets dator.
Men bedragarna saknar fortfarande en komponent: Det dyker nämligen upp en fråga på skärmen om de vill tillåta fjärrkontroll av datorn. Då uppmanas eller pressas offren att trycka på knappen.
Då har de kriminella full kontroll på datorn och går sedan i regel till offrets banksida. Men de behöver fortfarande ha kontakt med offret eftersom de behöver konfirmera inloggning och transaktioner, i Sverige sker det i regel med Bank-id.
– Det man kan göra om man vill göra något gott är: Gå till dina föräldrar eller mor- och farföräldrars dator. Öppna upp antivirusprogrammet och blockera sidorna och verktygen som de kriminella använder.
Redan det gör det svårare för bedragarna, som också arbetar under tidspress. Då måste de få offren att inaktivera sina antivirusprogram.
– Då kommer jag att visa hur man lösenordsskyddar antivirusprogrammen. Man kan till och med sätta upp ett lösenord som användaren själv inte känner till och därför inte kan pressas att lämna ut.
Genomför man de här åtgärderna kommer det försvåra väsentligt för bedragarna, tror Leif Jensen. De flesta kommer sannolikt att tänka att det är för svårt och ge upp.
– Jag vet att vi inte kommer att kunna rädda alla, men om jag kan skydda en person från att utsättas för ett bedrägeri, så kommer jag att vara nöjd, säger han. Och om jag kan uppmuntra alla i mitt nätverk att göra samma sak, så kan det verkligen göra skillnad.
Leif Jensen betonar att man inte behöver vara IT-expert för att kunna hjälpa äldre människor med de här sakerna.
– Men jag är säker på att det i varje familj finns en person som anses vara ”IT-personen”. De behöver inte nödvändigtvis arbeta med IT, men det är dem alla går till när de har något strul eller köpt något nytt. De kommer att kunna göra det här.
En annan målgrupp han ser framför sig är IT-återförsäljarna. De har kunskapen att göra sina kunder den här tjänsten.
– Det tar högst två minuter, avslutar Leif Jensen. Och då har du gjort något gott. Då har du hjälpt den gamla damen över gatan.