Radar Ecosystem, Nordens ledande leverantör av lokal faktabaserad insikt, har idag lanserat sin årliga rapport Leverantörskvalitet 2020/21 – en rapport som mäter kvalitet och värdeskapande i relationen mellan kunder och leverantörer inom IT-Sverige.
Advania tar förstaplatsen inom kategorin Användarnära IT.
Rapporten Leverantörskvalitet har i år fått en utökad mätperiod ett kvartal in i 2021 för att kunna mäta den nya normalitet som rått mellan leverantörer och kunder under det rådande pandemiåret. Rapporten visar ökade ansträngningar i relationen mellan kunder och leverantörer vilket lett till en sjunkande kundnöjdhet 2020/21 jämfört med 2019. Därför är årets resultat extra viktigt för Advania, som har som strategi att värna om kunderna och samtidigt göra det enkelt att växa med IT.
– Vi är så otroligt tacksamma att återigen kunna bevisa att vi faktiskt är nära våra kunder – och att vi vinner på det. Högt kundfokus ligger i vårt DNA och jag är så stolt och glad över att alla våra medarbetare verkligen gått den där extra milen för våra kunder och för varandra under det gångna året med alla dess utmaningar, säger Tomas Wanselius, CEO på Advania Sverige.
Rapporten visar även på att lokala och regionala leverantörer har lyckats skapa sig bättre förutsättningar jämfört med internationella. En nära relation, både geografiskt och relationsmässigt, visar sig bli allt viktigare framöver.
– Resultatet i Radar Leverantörskvalitet 2020/21 visar att när kundintimitet, partnerskap och värde är i fokus så sker det stora förändringar i relationen mellan kund och leverantör. Följsamhet, förståelse och närhet till kund har premierats under 2020 när kunderna tvingats ha fokus på lönsamhet, säger Hans Werner, vd på Radar.
I år deltog över 1 000 svenska verksamheter i att bedöma sina leverantörer i vad som är Sveriges största kvantitativa undersökning hos IT-beslutsfattare runt levererad kundnöjdhet och kundvärde.