På Adobe Summit, världens största digitala konferens, meddelade Adobe nya funktioner som drivs av Adobe Sensei, Adobes AI-motor, och som är inbäddade i Adobe Experience Cloud.
De nya funktionerna gör det möjligt för företag att leverera sömlösa kundresor som bygger på hundratals innovationer inom AI och maskininlärning som redan är inbäddade i Adobes produkter.
Över 80 procent av Adobe Experience Cloud-kunderna använder redan AI-funktioner för att erbjuda digitala upplevelser. De AI-funktioner som tillkännagavs idag omfattar produktrekommendationer, live-sökresultat, intelligent budgetprognos och budgetallokering, kanalöverskridande budgetoptimering samt intelligent skapande och leverans av innehåll.
– Med Adobe Sensei, Adobes AI-motor, är det nu möjligt att åstadkomma saker som tidigare låg bortom all fantasi, som att ha miljontals enskilda interaktioner med kunder samtidigt och i realtid, säger Anil Kamath, Adobe Fellow. Adobe har arbetat med AI i mer än 15 år, och vi kan utnyttja triljoner datapunkter och innehåll för att ge företag insikter om vad som driver kundernas beteende.
Nya AI- och ML-funktioner som är inbäddade i Adobe Experience Cloud ger varumärken ytterligare möjligheter att öka effektiviteten, intäkterna och affärstillväxten, t.ex:
- Prognoser för försäljningsmöjligheter (Adobe Real-Time CDP): Med flera personer i ett inköpsteam och flera kontaktpunkter i digitala och fysiska interaktioner kan det vara svårt att göra försäljningsprognoser. Det kräver att man kombinerar och analyserar data från olika tekniker och komplexa beräkningar. Genom att tillämpa funktionerna Predictive Lead and Account Scoring på insikter i Adobe Real-Time Customer Data Platform (CDP) kan marknadsförare inom B2B fokusera sina resurser på rätt kunder. De kan enkelt avgöra när det är rätt tid för säljteamen att ta kontakt med potentiella köpare baserat på hur deras beteende liknar de faktiska köparnas beteende. Den här funktionen kommer också att finnas tillgänglig med Adobe Marketo Engage senare i år.
- Kanalöverskridande budgetoptimering (Customer Journey Analytics): Det kan vara en utmaning att få en fullständig bild av hur kampanjer presterar under hela kundresan. Nu kan attributionsmodeller från Attribution AI införlivas i Customer Journey Analytics, vilket ger varumärken en enhetlig bild av hur kampanjer online och offline presterar. Kunderna drar också nytta av insikter om ROI och möjligheten att konfigurera attributionsmodeller som bäst passar deras verksamhet.
- AI-drivna produktrekommendationer och Live Search (Adobe Commerce): Med AI-drivna produktrekommendationer i Adobe Commerce kan B2C- och B2B-företag utnyttja AI för att föreslå relevanta produkter baserat på köparnas beteenden, produktförsäljning, produktfunktioner, visuella element och populära trender. Detta ger en skräddarsydd upplevelse för köparen och förbättrar detaljhandlarens konvertering, retention samt kors- och merförsäljning. Live Search från Adobe Commerce kombinerar katalogdata i realtid med AI-funktionerna i Adobe Sensei för att möjliggöra ultrasnabba, relevanta och personliga sökresultat. Adobe Sensei hjälper detaljhandlare att identifiera sökfraser automatiskt för varje sökfråga från köpare, så att de inte behöver ägna tid åt att skriva långa och besvärliga sökregler för webbplatsen.
- Intelligenta budgetprognoser och budgetallokering (Attribution AI): Exakt prognostisering och fördelning av marknadsföringsbudgetar kan vara en utmaning för varumärken. Historiska data fungerar ofta som viktigt beslutsunderlag, men kanske inte återspeglar de snabba förändringarna i konsumenternas preferenser, i synnerhet i digitala kanaler. Adobe förenklar processen med en ny AI-driven funktion – Marketing Mix Modeling. Denna avancerade funktion för prediktiv modellering kombinerar historiska data med insikter i realtid från Adobes AI-tjänst Attribution AI för att hjälpa varumärken att på ett enkelt och exakt sätt analysera marknadsföringskostnader och kampanjprestanda för offline- och onlinekanaler.