Hem NYHETERAI Aruba satsar på AI-drivna lösningar för framtidens kontor

Aruba satsar på AI-drivna lösningar för framtidens kontor

Publicerat av: Redaktionen

Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise, kommer nu erbjuda flera verktyg som ska hjälpa företag med social distansering och distansarbete.

Aruba satsar på AI-drivna lösningar för framtidens kontor 3De gör också att arbetsplatser kan anpassas efter hur vi kommer arbeta under 2020 och framåt. Flera av lösningarna drivs av artificiell intelligens (AI) och kan nu installeras hos Arubas kunder.

Många människor kommer framöver fortsätta arbeta hemifrån men många kommer också återgå till kontoret och andra fysiska arbetsplatser. Arbetsplatserna kommer dock behöva anpassas så att det till exempel blir möjligt att undvika att vidröra ytor och samlas i stora grupper. Aruba har en rad lösningar för detta, och flera av dem levereras i samband med Arubas teknikpartners på olika områden.

“Den nya flexibla arbetsplatsen kräver att vi kan anpassa oss till olika sammanhang, oavsett hur de ser ut, lokalt och globalt. Samtidigt får det inte finnas några luckor i säkerheten,” säger Partha Narasimhan, CTO på Aruba. “Under pandemin har Aruba kunnat använda sina AI-drivna lösningar för att hjälpa kunder optimera sitt nätverk så det passar det nya sättet att jobba. Vi har genomfört förändringar på mer än en halv miljon arbetsplatser runt om i världen. Ofta har det handlat om fjärrarbetet från hemmet eftersom stora delar av arbetsstyrkan nu jobbar mobilt.”

Åter till kontoret
Såväl kontoren som andra typer av arbetsplatser behöver förändras för att klara pandemins krav. Aruba introducerar därför lösningar som matchar de nya behoven:

• Spåra social distansering och smitta – Aruba kommer släppa en serie verktyg för att följa människor och spåra smitta med hjälp av Wi-Fi och Bluetooth. Tanken är att det ska vara möjligt att övervaka att människor håller avstånd från varandra och undviker att samlas i stora grupper. Dessutom ska det bli möjligt att spåra potentiellt smittade individer. Verktygen kommer presenteras senare under juni.

• Hantera besökare utan att röra dem –  Pandemin har gjort det nödvändigt att i möjligaste mån undvika fysisk kontakt. Till exempel bör inte receptionister vidröra besökare, och det är mindre lämpligt att låta en surfplatta användas av alla för att checka in på till exempel ett kontor. Aruba har löst dessa utmaningar genom lösningar för för-registrering av besök, automatisk notifiering av den som besöks och autogenererade och individualiserade Wi-Fi-användaruppgifter.

• Övervaka besökares hälsa – HPE Pointnext och Arubas partners har nu en kontaktfri lösning för att mäta människors kroppstemperatur. Den klarar att mäta många människor samtidigt, vilket gör den lämpad för receptioner och platser med mycket rörelse. Den kan även kopplas till accesslösningar. Tjänsten är AI-baserad och proaktiv vilket gör att den kan upptäcka eventuella smittade medarbetare och besökare.

Jobba hemifrån och på framtidens kontor

Distansarbete kräver utrustning som klarar kraven hos större företag, vilket bland annat innebär en enkel installation, individuellt utformad säkerhet och en molnbaserad hantering av nätverket.

Aruba har lösningar för detta:

– Säker access till företagets resurser på distans – Aruba Remote Access Points (RAPs) och gateways ger tillgång till verksamhetens applikationer och tjänster i molnet eller lokalt, oavsett var medarbetaren befinner sig. Lösningen är kompatibel med bredband- och mobilnätverk och ger både trådad och trådlös uppkoppling. Medarbetare kan använda IP-telefoner, VDI-terminaler, trading consols och mobila enheter med samma säkerhet och kvalitet som på kontoret.

– Säker tillgång på distans via VPN – Aruba Virtual Intranet Access (VIA) är en VPN-programvara som ger säker access i laptops, mobiler och surfplattor. Den kräver inte att kunder har ytterligare nivåer av skydd utan har en inbyggd brandvägg som segmenterar trafiken och applicerar säkerhetspolicyn.

Även på kontoren kommer det ske förändringar framöver. De senaste åren har allt fler kontor utformats för att skapa öppna, samarbetsinriktade arbetsplatser men detta frångås nu snabbt. Många verksamheter tror nu att deras anställda inte kommer vara på kontoret i samma utsträckning utan de kommer snarare användas on-demand. Kontoren kommer även vara mer uppdelade i fler delar. Dessa förändringar ställer nya krav på nätverk och säkerhet, något som Aruba redan nu har lösningar för. Aruba har bland annat etablerat samarbeten med leverantörer inom kontorsinredning och möbler.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00