AT&T och Aston Martin Red Bull Racing samarbetar i årets upplaga av Formel 1.
AT&T bidrar med teknologiska lösningar för att göra loppen möjliga. AT&T fungerar som innovativ partner för att hjälpa till med operativ effektivitet, expandera samarbetsmöjligheter och förbättrar nätverkssäkerhet.
Formel 1 är en av världens med tekniskt avancerade sporter. Säsongen inkluderar 21 lopp under nio månader och i fem kontinenter. Varje år tittar fler än 600 miljoner i över 180 länder. F1-månaderna är en period med högt tryck som når sin kulmen under lopphelgerna där en nanosekunds försening kan vara det som skiljer mellan första och andra plats.
AT&T och Aston Martin använder sig tillsammans av teknik som gör det möjligt att samla in data från bilarna. Den insamlade informationen används för att förbättra och förenkla kommunikationen mellan teamen ute vid loppen och fabriksteamen. Nätverkshastigheten är avgörande för att kunna realtidstransportera information mellan teamen. AT&T:s VPN skapar säkra uppkopplingsmöjligheter som gör denna informationstransaktion möjlig.
– Med hjälp av och tillsammans med AT&T:s teknologiska lösningar kan alla aspekter av utveckling, tillverkning, testning och drift av en Formula1-bil snabbt och smidigt förbättras, säger Matt Cadieux, CIO för Red Bull Racing.
Regler kring Grand Prix gör att bara en liten del av det 800 man stora teamet kan närvara vid loppen. Resten av gruppen befinner sig under tävlingarna i AT&T Operations rum vid högkvarteret i Milton Keynes i Storbritannien. Trots det fysiska avståndet för AT&T:s globala nätverk teamen samman.
– Det är som att våra ingenjörer och tekniker befann sig i samma rum snarare än hundratals mil från varandra, säger Matt Cadieux.