Ökad konkurrens och en allt högre och mer sofistikerad hotnivå är några av de största utmaningarna enligt IT-tjänsteleverantörer (MSP:er).
Det visar en ny rapport från Kaseya.
Kaseya, som specialiserat sig på IT-administration och säkerhetsprogramvara för MSP:er, har precis publicerat rapporten MSP Benchmark Report 2023. I rapporten ger mer än 1 000 MSP:er världen över insikt i hur både IT-servicetekniker och chefer effektiviserar sina arbetsprocesser, för att leverera kostnadseffektivt IT-stöd och administration av slutkundernas IT-infrastruktur.
Några av de viktigaste resultaten från rapporten är:
- 90 procent av respondenterna anser att automatisering är väsentligt för sin verksamhet eftersom det förbättrar effektiviteten, gör att de kan ta sig an fler kunder och generera större intäkter genom att automatisera vanliga processer som administration av ändpunkter, övervakning, patchning, felsupport och cybersäkerhet.
- Mer än hälften av de tillfrågade (64 procent av cheferna och 54 procent av teknikerna) säger att automatisering, inklusive automatisk felsökning, är de mest värdefulla funktionerna för fjärrövervakning (RMM).
- Förra året svarade 52 procent att slutkunder ser cybersäkerhet som den största IT-utmaningen. I år har denna siffra stigit till hela 67 procent.
- 65 procent av de tillfrågade säger att de flesta eller alla deras kunder i allt högre grad efterfrågar råd om bättre cybersäkerhet.
- 90 procent av MSP:erna är överens om att integration mellan deras viktigaste applikationer är avgörande för deras verksamhet. Det hjälper dem att effektivisera processer, minska dubbelarbete och automatisera manuella uppgifter, som ofta måste upprepas.
– Vår rapport betonar vikten av automatisering och integration för att göra MSP:er mer produktiva, effektiva och lönsamma, säger Mike Puglia, som är Chief Strategy Officer och General Manager för säkerhetsprodukter hos Kaseya. Cybersäkerhet kommer att fortsätta att vara en stor utmaning för hela samhället, och MSP:er måste därför alltid ha ett uppdaterat utbud av säkerhetslösningar för att hålla jämna steg med efterfrågan från små och medelstora företag.
Dålig integration är fortfarande ett centralt problem
Brist på integration mellan lösningar fortsätter att försena den dagliga driften och produktiviteten hos MSP:er. Enligt undersökningen säger 39 procent att det största hindret för tillväxt är teknikernas oförmåga att utnyttja de många funktionerna i programvaran som används. 63 procent av de intervjuade cheferna säger att integrationen gör det möjligt för deras företag att få fler kunder och utöka sin verksamhet. Vidare uppger 54 procent av cheferna att integrationen innebär att det kommer att behövas färre tekniker för att sköta uppgifterna. Nästan hälften av cheferna (49 procent) säger också att integrationen hjälper dem att minska kostnaderna.
Cybersäkerhet driver på tillväxt
De tre mest lönsamma tjänsterna är enligt de undersökta MSP:erna; identitets- och åtkomsthantering, utbildning i cybersäkerhet och övervakning av darkweb. Antalet MSP:er som säkerhetskopierar slutkundernas SaaS-applikationer, såsom Microsoft 365, Google Workspace och Salesforce, har ökat från 78 procent under 2022 till 83 procent i år. Drygt var tredje (32 procent) MSP utvärderar sitt eget hotlandskap varje månad, medan 35 procent utvärderar kvartalsvis. Endast 11 procent gör det årligen, medan 1 procent aldrig har gjort det.
Kampen om kunderna är den största utmaningen
Den största utmaningen för MSP:er nästa år kommer att fortsätta vara att öka antalet kunder och växa på en alltmer konkurrensutsatt marknad (35 procent). Därefter kommer hanteringen av avancerade och sofistikerade säkerhetshot (21 procent). Däremot väntas problemen med försörjningskedjorna utjämnas, eftersom antalet respondenter som ser det som en utmaning har minskat från 35 procent under 2022 till 26 procent i år.
Kunderna vill inte binda sig
Dessutom är abonnemangsbaserade IT-tjänster, enligt 68 procent av de tillfrågade, den mest lönsamma affärsmodellen. Trots det är det fortfarande bara den näst mest använda modellen. Istället är det enligt hälften av de tillfrågade (51 procent) fortfarande ”break and fix”-modellen, där MSP:en hoppar in när ett problem har uppstått, som tar upp det mesta av MSP:ers arbetstid, trots att affärsmodellen är mindre lukrativ än abonnemangsbaserade tjänster.
51 procent av de tillfrågade ser också sammanslagningar och förvärv av konkurrerande företag som en möjlig tillväxtstrategi. Av dessa svarar 14 procent att det är deras primära verktyg för tillväxt. Förra året var bara 36 procent av de tillfrågade positiva till förvärv och sammanslagningar av företag.