En ny studie av Kaspersky Lab har undersökt IT-branschens attityder till den ojämna könsfördelningen i IT-branschen.
Studien baseras på en undersökning som omfattar 5000 personer i IT-branschen i Europa och visar att 38 procent av kvinnor blev avskräckta av den ojämna könsfördelningen när de började arbeta i branschen, jämfört med 29 procent av männen. Nästan hälften (48 procent) av de som arbetar i IT-branschen ingår i en arbetsgrupp med framförallt män. Det är 6 gånger så många som de med en arbetsgrupp med främst kvinnor (7 procent).
Mer än hälften av den kvinnliga yrkeskåren inom IT i Europa (53 procent) säger att de är mindre benägna att vilja vara del av en organisation med ojämn könsfördelning, jämfört med bara 38 procent av männen.
Kaspersky Labs undersökning visar även att:
- Mer än en tredjedel (37 procent) av kvinnor inom IT säger att bristen på kvinnor i branschen gjorde att de tvekade på sitt karriärsval
- Nästan en tredjedel (30 procent) av beslutsfattande kvinnor inom IT vittnar om att de har varit med om så kallad mansplaining på arbetsplatsen
- Över fyra av tio kvinnor (43 procent) tror att de utvecklas mer i en jämställd miljö med lika många män som kvinnor eller i en miljö med främst kvinnor
- 40 procent av kvinnliga beslutsfattare inom IT tycker att det borde tas poltiska initiativ och att universiteten borde engagera sig mer för att göra IT-branschen till ett attraktivt karriärsval för kvinnor
Underrepresentationen av kvinnor inom IT fortsätter i Europa. Enligt IT & Telekomföretagen har andelen kvinnor i IT- och telekombranschen minskat i Sverige över tid och enligt uppskattningar av SCB kommer fördelningen av dataspecialister mellan män och kvinnor öka från 66 procent män och 34 procent kvinnor 2015 till 73 procent män respektive 27 procent kvinnor år 2035.
– Vi ser en fortsatt underrepresentation av kvinnor i IT-branschen i Europa, säger Ilijana Vavan, Europachef på Kaspersky Lab. Det finns inte en snabb lösning för att få upp andelen kvinnor i branschen, men genom forskning och debatt kan vi öka förståelsen för hur vi kan göra branschen mer attraktiv och tillgänglig för kvinnor. Det handlar inte bara om individens karriär. Hela branschen skulle ta fördel av en mer balanserad och jämställd arbetsmarknad.