Canon fortsätter sin satsning på unga – inleder samarbete med Stiftelsen Friends

Solna-grannarna Canon och Stiftelsen Friends har inlett ett nytt samarbete.

Det gemensamma syftet är att skapa förutsättningar för ett tryggare samhälle för barn och ungdomar i Sverige.

– Canon har en japansk företagsfilosofi, Kyosei, som betyder att arbeta tillsammans för allas bästa. Det är inte bara ett ord utan ligger till grund för affärsmässiga beslut och styr vilka projekt som vi engagerar oss i. Vi vill kunna bidra till ett hållbarare samhälle och därför har vi nu inlett ett samarbete med Friends.

– Vi vill stötta deras arbete med att förhindra mobbning bland barn och unga, säger Erik Åkenes, marknad och kommunikationschef på Canon Svenska.

Exakt vad det innebär vill han ännu inte avslöja men det kommer att visa sig tydligt under året.

– Varje år drabbas 60 000 barn av mobbning, det är alldeles för många. Friends är mycket glada över att Canon vill stödja vår verksamhet och hoppas att det kommer hjälpa oss att ta steg framåt i kampen mot mobbning. Det är alla vuxnas ansvar att förebygga ett kallt samhällsklimat och säkra en trygg skola för barn och unga, säger Per Leander, generalsekreterare på Friends.

En stor del av Canons satsning på socialt hållbarhetsarbete går ut på att stötta unga människor på olika sätt. Sedan tidigare finns bland annat samarbeten med Bris och My Dream Now.

– De här frågorna är något som hela vår personal är engagerad i. Vi frågade vad de helst ville att vi skulle satsa på när det gäller social hållbarhet och fick svaret barn och unga, säger Erik Åkenes.

Canon har även ett projekt inom EMEA som heter Young People Programme. Det går ut på att med FN:s globala mål för hållbar utveckling som ram ge unga människor en ”visuell röst” för att tala om de globala frågor som påverkar deras framtid. Bilder är ett kraftfullt sätt att kommunicera och inom programmet anordnas storytelling-workshops för att ge deltagarna kunskap om hur de kan använda bilder för att förmedla sina åsikter. Hittills har unga människor i över 27 länder deltagit i programmet och delat sin story.