PR20visual20 20ChargePoint20site 003
Hem NyheterHållbarhet/Miljö ChargePoint ingår avtal om uppköp av e-mobilitetsföretaget has·to·be till ett värde av 250 miljoner EUR

ChargePoint ingår avtal om uppköp av e-mobilitetsföretaget has·to·be till ett värde av 250 miljoner EUR

Publicerat av: Redaktionen

ChargePoint Holdings, Inc. (NYSE:CHPT), ett ledande globalt laddningsnätverk för elfordon, har tecknat ett avtal om att köpa e-mobilitetsföretaget has·to·be – ett företag som har skapat en ledande europeisk mjukvaruplattform för laddning av elfordon.

Transaktionen sker i ett läge där Europa är en av de snabbast växande elfordonsmarknaderna i världen.

Enligt avtalet köper ChargePoint has·to·be för totalt 250 miljoner EUR, vilket är föremål för eventuella justeringar, som ska betalas kontant och med aktier. Affären förväntas slutföras under 2021, efter juridiska godkännanden och uppfyllande av andra villkor relaterade till uppköp som detta.

ChargePoint Image2201 003Pasquale Romano, President och CEO på ChargePoint, säger:

“I egenskap av en etablerad aktör i Nordamerika, är det viktigt för vår tillväxt att fortsätta investera på den europeiska marknaden. Vi är glada att tillkännage avtalet om uppköpet av has·to·be, vilka är ledande i det de gör och har ett starkt team, en imponerande kundlista inom e-mobilitet och teknologi. Våra kombinerade egenskaper gör det möjligt för oss att snabba på vår tillväxt i takt med att elektrifieringen fortsätter att utvecklas runt om i världen.”

Teamet, kunderna och teknologin som has·to·be har kommer att bli en del av ChargePoints verksamhet. has·to·be grundades 2013 och har 125 anställda i Österrike och Tyskland samt ungefär 40 000 nätverksanslutna portar och fler än 250 000 nätverksanslutna portar baserade på öppna roamingavtal. ChargePoint kommer att kunna dra nytta av has·to·bes stora marknadsandel i Europa, särskilt i Tyskland, Österrike och Schweiz. has·to·be har fler än 1 000 kunder i olika branscher, från bilbranschen till olje- och gas- och energibranschen, exempelvis varumärken som Aral, Audi, GP Joule, Ionity och Porsche. has·to·bes plattform hanterar den komplexitet och den fragmentering som kännetecknar den europeiska laddningsmarknaden, och är kompatibel med laddstationer och e-mobilitetstjänster som finns på många håll i Europa.

Martin Klässner, medgrundare och CEO på has·to·be, säger: “Under de senaste åtta åren har vårt team hjälpt till att utveckla e-mobilitet i Europa och vi har attraherat många ledande varumärken som dagligen använder vår mjukvaruplattform för att hantera sina tekniska förutsättningar. Tillsammans med ChargePoint ska vi fortsätta på vår resa och bli ännu större i takt med att marknaden fortsätter att växa.”

Volkswagen är en investerare i has·to·be. Elke Temme, Head of Volkswagen Charging & Energy, säger: “Vår satsning på e-mobilitet omfattar en tidig investering i has·to·be. Vi tror att ChargePoint och has·to·be tillsammans har stor potential att driva utvecklingen inom e-mobilitet.”

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>