Edgelösningar är jungfrulig mark för kanalen

[KRÖNIKA]Att bygga edgelösningar ger gyllene tillfällen för företag i kanalen att hitta nya kunder och utöka sina engagemang hos de existerande, skriver Jesper Hersbro, kanalchef på Vertiv.

Edgelösningar är jungfrulig mark för kanalen 1
Jesper Hersbro är kanalchef på Vertiv

Enligt analysföretaget IDC kommer den globala datavolymen att öka med 61 procent fram till 2025. Om vi ska förlita oss på historien kan vi vara säkra på att den förutsägelsen kommer att överträffas. Med råge.

Allt tyder på att en stor andel av alla dessa data kommer att lagras, hanteras och flyttas till och från platser i närheten av där de används. Nätverk blir allt mer decentraliserade, med mer datorkraft ute i kanten. Det är en definition så god som någon på edgelösningar, för vilka IoT-tillämpningar är det bästa exemplet.

Vår undersökning ”Data Center 2025 Report” från förra året, med 800 datacenterspecialister från hela världen som deltagare, visar att flytten till kanten av nätverken pågår för fullt, och att takten ökar. I genomsnitt förväntar sig experterna en ökning på 226 procent fram till 2025 vad gäller antalet edgeinstallationer som de kommer att behöva hantera.

Det är inte bara kunderna som påverkas, utan i högsta även de företag som tillhandahåller lösningar. Återförsäljare har visserligen sålt utrustning och lösningar för mindre installationer länge. Skillnaden nu är att komplexiteten och kraven på kommunikation ökar. Företag i kanalen som förstår det här och kan förenkla edgesatsningarna för kunderna kommer att bli betrodda partner i mycket högre utsträckning än de som nöjer sig med att bara leverera utrustning.

Att ha edge för kanten

Den aktuella utvecklingen ställer krav på kanalföretagen att förstå IoT och ha kompetens för alla aspekter av lösningarna, från servrar, lagring, nätverk och applikationer, till service och underhåll.

Listan på utmaningar är lång, med distribuerade nätverk med komplexa och ihopkopplade IT-resurser som behöver administreras utan att det finns IT-folk i närheten. En kanalpartner kan tillhandahålla den expertis som många kunder saknar.

Verktyg för fjärradministration blir otroligt viktiga och utgör ett tillväxtsegment i sig. Bra administrationsverktyg är ett krav för att öka produktiviteten och säkerställa tillgängligheten för edgelösningarna. Det gäller inte bara applikationer och servrar, utan även UPSer, nätverksväxlar och annan utrustning. För att det ska fungera bra behövs det flexibilitet vad gäller kommunikationen med utrustningen.

Bra administrationsverktyg ger fördelar som snabb distribution och konfiguration av lösningar, enklare hantering och snabbare utförande av nödvändiga reparationer, i bästa fall på distans. Lägg till det förbättrad säkerhet och lägre driftskostnader.

Det man tränar på blir man bra på

Det kanske inte krävs 10 000 timmar för att bli en bra edgetekniker, men utbildning och andra typer av kunskapsinhämtning underlättar. Vertivs beskrivning av de 24 mest intressanta användningsfallen för edgelösningar, indelade i fyra kategorier, är ett bra ställe att börja förkovra sig på. Beskrivningarna kan göra det lättare att förstå hur bandbredd, låga fördröjningar, tillgänglighet och säkerhet behöver hanteras för edgelösningar.

[https://www.vertiv.com/globalassets/documents/white-papers/vertiv-edgearchetypes-wp-en-na-sl-11490_229156_1.pdf]

Edgeteknik innebär en ny värld, med nya möjligheter, för kanalpartner. De som omhuldar edgetekniken tar ett första steg mot att bli viktiga och pålitliga resurser för sina kunder.

Av: Jesper Hersbro är kanalchef på Vertiv