Enkelhet måste stå i centrum för partnersamarbetet – men det är inte så lätt som det låter

De senaste månaderna har slagit hårt mot många partners.

Enkelhet måste stå i centrum för partnersamarbetet – men det är inte så lätt som det låter 1
Christian Gjødvad, Channel Manager Nordics på Lexmark

Det nuvarande ekonomiska klimatet är bara det en tuff utmaning för många och det gör att det krävs en ännu större insats för att hålla sig ajour med de senaste lösningarna och produkterna. Det är inte enkelt, och därför behöver vi som leverantörer steppa upp och göra vad vi kan för att förenkla livet för våra partners.

Onödig komplexitet är ett återkommande gissel för återförsäljare och kanalpartners. Det är varken överraskande eller någon egentlig nyhet – att på ett effektivt sätt välja, driftsätta, hantera och drifta lösningar med produkter och tjänster från flera olika leverantörer har aldrig varit enkelt. Med dagens snabba innovationstakt är det svårare än någonsin.

En färsk rapport från analysföretaget Canalys visar att återförsäljare inom IT behöver hantera många saker som försvårar vardagen – oerfarna partneransvariga, att sätta sig in i stora mängder utbildningsmaterial och komplexa verktyg och tjänster som försvårar administrationen. Rapporten är i stora drag en bekräftelse på att alla som valt att sätta enkelhet för partners som första prioritet valt rätt strategi. Enkelhet måste helt enkelt stå i centrum för partnersamarbetet, men det är långt ifrån så lätt som det kanske låter.

Inte minst för att tekniken utvecklas i en rasande snabb takt och det som förenklade livet för våra partners för fem år sedan ses som hygienfaktorer idag. Tyvärr kan jag ibland känna att vi som bransch inte riktigt hängt med i utvecklingen de senaste åren. Om jag hade varit en person som gillar att slänga mig med buzzwords hade jag sagt att det saknats ett holistiskt helhetsgrepp på enkelhet.

En så grundläggande sak som att konstruera produkter med lång hållbarhet som ledord – till exempel genom att använda stål istället för plast i skrivarens ram – och erbjuda möjligheten till 4 års garantiförlängning kan spela en stor roll för att göra livet enklare för en återförsäljare.

Att vara verksam på den svenska marknaden innebär särskilda utmaningar. För om teknikutvecklingen i branschen som helhet gått snabbt de senaste åren så finns det få marknader som varit så snabba med att ta till sig av nyheterna och innovationerna som Sverige. På flera områden – exempelvis lösningar för molnhantering av utskrifter – ligger andra Europeiska länder, och även de flesta av de nordiska grannländerna en bra bit bakom.

Men enkelhet för produkter och tjänster är bara en del av pusslet när man försöker bygga en smidig och problemfri partnerupplevelse. I ett läge där man har ett snabbt växande nätverk av partners och återförsäljare, som alla har en egen plats på marknaden och en egen berättelse gentemot sina kunder där de behöver kunna placera in dina produkter och tjänster går det inte längre att servera samma utbildningsmaterial till alla. Du måste ha möjligheten att skräddarsy de verktyg och tjänster som dina partners behöver, allt för att säkerställa att de alltid har tillgång till rätt information, rätt resurser och att rätt expertis aldrig är mer än ett enkelt handgrepp bort – oavsett om det är ett mejl, telefonsamtal eller klick på en länk.

Är det en sak jag har lärt mig av mina snart 15 år i den här branschen så är det att man aldrig är färdig och att man aldrig kan unna sig att stanna upp, klappa sig på axeln och känna att nu, nu går det inte att bli bättre. Branschen förändras i snabb takt och en dag kan du vakna upp till en helt ny verklighet som ställer mycket av det du tog för givet på ända.

Men så länge man har en långsiktig strategi att hålla fast vid så brukar det snabbt bli tydligt vad man behöver göra för att fortsätta röra sig mot det mål man satt upp.

Christian Gjødvad, Channel Manager Nordics på Lexmark