Ericsson besegrar datakaos med ny arkitektur

För tre år sedan var det riktigt illa ställt med Ericssons nätverksdel. Nu har man kommit på fötter, tack vare en omdanad teknisk arkitektur för att driva verksamheten. Peter Bäck som är ansvarig berättar om transformationen som har genomförts.

Peter Bäck, ansvrar för strategier, arkitektur och lösningar på Ericsson Managed Services

AI, dataanalys (analytics), IoT och 5G, i stort sett alla trendiga trendiga teknikföreteelser pekar åt samma håll: mer data. Större datavolymer att lagra, flera datakällor att hantera, mer data att överföra med högre hastigheter. Och så vidare.

Men vad betyder det här i praktiken? Låt oss titta på ett av de mest välkända stora svenska företagen: Ericsson.

Peter Bäck är ansvarig för strategier, arkitektur och lösningar för de avancerade IT-system som finns inom Ericsson Managed Services. Det är den delen av koncernen som kör nätverk åt kunder i fler än 100 länder, främst teleoperatörer. I skrivande stunder har man drygt 300 kontrakt i gång.

– I dag hanterar vi fyra miljarder incidentlarm per år. 5G som börjar införas i Sverige nästa år innebär tio gånger högre överföringshastighet. Anta att det kommer att innebära 40 miljarder larm per år från ett närmast oändligt antal anslutna enheter och att vi behöver ha 280 000 anställda i stället för 28 000, berättar Peter Bäck.

Kärnpunkten i hans beskrivning är att det krävs nya typer av tekniska arkitekturer för att hantera ökad belastning, med hjälp av automatisering och kortare ledtider. Det här insåg man på allvar på Ericsson 2016 när företagsdelen Managed Services befann sig i ett riktigt kritiskt läge. ”Konkursmässig” är beskrivningen som Peter Bäck använder om läget då, under ett föredrag på Software AGs konferens Innovation Tour, i Stockholm igår.

Sedan dess har man stöpt om den tekniska arkitekturen. Numera utgår man från en central del med namnet The Ericsson Operations Engine. Till den, anslutna via en så kallad enterprise service bus (ESB) och via API:er, knyts alla de olika delarna i verksamheten. Det här är inte bara en teknikfråga, utan det handlar om att anpassa tekniklösningarna till verksamheten på ett bättre sätt.

– Nu kan vi titta utanför nätverken, på vad kunderna gör, och vi kan se hur det som händer påverkar vår omsättning, säger Peter Bäck.

Den nya tekniska lösningen adresserar en mängd behov som de flesta moderna företag har. Till exempel att få i gång kunder snabbare (varje extra dag kostar Ericsson ”en miljon kronor”) och att arbeta förutseende med underhåll (predictive maintenance) i stället för att skicka ut folk på brandkårsutryckningar för att laga sådant som gått sönder.

Förändringarna har gett resultat och arbetet fortsätter. I dag tar det till exempel 80 dagar att få i gång en ny kund, nästa mål är att korta tiden till 28 dagar. Rent ekonomiskt märks en rörelsemarginal på 8,9 procent för årets tredje kvartal, vilket kan jämföras med 6,8 procent för samma period förra året.

Nästa stora steg är att knyta lösningar för att hantera affärsprocesser (business process management solutions, BPMS) närmare kärnan i den tekniska arkitekturen. Ledstjärnan för en förbättrad hantering av affärsprocesser är så klart ökad effektivitet. Peter Bäck exemplifierar det på flera sätt under sitt föredrag, varav två fastnar i minnet.

Det första exemplet på ökad effektivitet är att öka ”medeltiden mellan överraskningar”. Det andra exemplet är att minska problemen med överlämningar mellan olika delar av verksamheten. Ett exempel på det är när ett problem som rapporteras till kundserviceavdelningen skickas vidare till fältserviceorganisationen. Sådana överlämningar tar tid, är dyra och är felbenägna i företag som jobbar på traditionella sätt, med missnöjda kunder som följd.

Om man ska hitta nyckelfaktorer i arbetet med Ericssons tekniska transformation lär det vara hantering av data, teknisk integration och att se till att tekniska lösningar växer fram i samklang med verksamheten, baserat på ekonomiska mål. För att lyckas jobbar Ericsson med tekniska lösningar från bland annat Software AG, därav Peter Bäcks framträdande på det företagets konferens.