Inom Samsung samlas utvecklingen av mobiler, tablets och wearables inom Samsung Mobile Experience (MX).
It-Kanalen fick möjligheten att träffa Jim Carlberg som är nytillträdd marknadschef för Samsung MX i Norden.
Jim Carlberg startade egen reklambyrå vid 24 års ålder. Sedan dess har han gjort karriär inom både reklam- och telekombranschen, senast hos Tre som marknadschef.
-Jag brukar förklara jag har två huvudsakliga drivkrafter. Den ena är teknik, ingenjörskap, utveckling, och i viss mån entreprenörskap. Den andra är konst, kultur, människor och kreativitet. Jag brinner för att leva i gränslandet mellan dessa två områden. Därför har jag alltid blivit attraherad till teknikbolag, men med en humanistisk livssyn. Jag funderar alltid över vad som skapar värde för människor, särskilt för slutanvändarna.
Jim berättar om bytet från mobiloperatörssidan till en mobiltillverkare:
-Mobiloperatörer är mycket viktiga partners för oss. Vi lever i symbios med dom. Det som lockar mig är att arbeta med den applicerade tekniken, i hårdvaran och tjänsterna. Det är här i gränssnittet som det riktiga värdet uppstår för människor. Ny teknik skapar möjligheter som i det här showroomet (Samsungs egna showroom i Kista kontoret), som att förenkla sitt liv, förhöja upplevelser och kunna göra bättre jobb i arbetslivet.
En väldigt brusig värld
– Människor bombarderas ständigt av reklambudskap, oavsett om de rör sig i den fysiska eller digitala världen. För mig är det viktigt att skapa värde i kommunikationen och marknadsföringen. Jag vill skapa ännu mer positiva upplevelser, bättre associationer till varumärket och öppna möjligheter för affärer och tillväxt.
Ett digitalt, inkluderande ekosystem
Jim berättar vad han ser som unikt för Samsungs produkter, tjänster och ekosystem.
-Storheten handlar om det breda ekosystemet, hur våra produkter integreras mellan olika hårdvaror som smartphones, tablets, datorer och tillbehör, samt hela vägen till det stora ekosystemet som inkluderar smarta TV-apparater, soundbars, kylskåp, tvättmaskiner och mycket mer. Samsung har också en inkluderande syn på att integrera andra tjänster och tredjepartsleverantörer i vårt ekosystem för att göra kundernas liv enklare och smidigare. Det är ett brett och generöst ekosystem, vilket jag tycker är häftigt.
Samsung och innovation
Jim berättar vidare om Samsungs syn på innovation och sätta kunden i fokus:
Det som är viktigt för Samsung är vilket värde som skapas för våra kunder och marknader där vi verkar. Det som lockade mig är Samsungs innovationskraft och fokus på utveckling. Ett exempel är att Samsung var först med foldables (vikbara mobiltelefoner), vilket jag tycker är ganska coolt.
Ansvarsfull marknadsföring
För att hänga med i utvecklingen Jim håller sig uppdaterad inom marknadsföringstrender med podcasts, bloggar och prenumererar på många nyhetsbrev.
-Jag försöker vara aktiv i sociala medier och delta i diskussioner om kommunikation och marknadsföring. Jag har också varit involverad i branschorganisationer som Sveriges Annonsörer, där arbetade vi med att dela kunskap och främja självreglering inom branschen för hur man marknadsför sig.
Jim anser att marknadsförare har ett ansvar att proaktivt skapa bättre kommunikation eftersom människor idag får så många budskap idag, både i den fysiska och den digitala världen.
Framtiden
Jim skrattar lätt vid frågan om att sia om framtiden. Medveten om takten för den tekniska utvecklingen gör det omöjligt att säga med säkerhet vad som kommer att hända.
-Någonting som jag är helt övertygad om är att givet hur Samsung har jobbat och agerat hittills; med att vara en ledande innovatör, att ligga i framkant vad gäller utveckling och vara ett framåtlutat bolag så är jag övertygad om att Samsung kommer kunna kapitalisera på den nya tekniken, vilken den nu är.
– Jag ser fram emot att ta en rain check med dig om några år när jag lyckats satt strategierna och exekvera på dessa, och se vad som har hänt.