Volkswagen Group Sverige utvidgar sin agentmodell
Hem NYHETERFÖRETAGSNYHETER Volkswagen Group Sverige utvidgar sin nya agentmodell

Volkswagen Group Sverige utvidgar sin nya agentmodell

Publicerat av: Redaktionen

Volkswagen Group Sverige utvidgar nu sin nya affärsmodell med agentförsäljning till att gälla ännu fler märken.

Med start 1 november går även Volkswagen Personbilar, Audi och Skoda och dess återförsäljare in i en agentmodell för elbilar.

Det var under hösten 2022 som Volkswagen Group Sverige genom märkena CUPRA och Volkswagen Transportbilar ställde om sin affärsmodell till agentförsäljning specifikt för elbilar. Den nya agentmodellen innebär att kunderna vid köp av bil tecknar avtal direkt med märket och inte längre med återförsäljaren – som i stället får en roll av att vara märkenas agent mot kunderna. Samma förändring gjordes också för försäljning av bilar till medelstora och större företag.

Nu tar man nästa steg i utrullningen av agentmodellen och från och med 1 november omfattar den även elbilar från märkena Volkswagen Personbilar, Audi och Skoda.

Volkswagen Group Sverige utvidgar sin agentmodell

Therese Granath, SVÅ och Claes Jerveland, VGS

– Det känns väldigt bra att vi nu utvidgar vår nya affärsmodell. Sedan starten förra året har vi samlat på oss flera positiva erfarenheter och hittills i år har var femte bil från vårt företag sålts på detta nya sätt, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

En av vinsterna med agentmodellen är att skapa en transparent prissättning som är lika oavsett var i landet kunden köper sin bil. Och samma pris gäller även om köpet sker på nätet.

Det här gör att kunden inte längre behöver fundera över om priset kanske hade varit ett annat om köpet gjorts på en annan ort.

– Vårt heltäckande återförsäljarnät kommer att ha stor betydelse för vår framgång även i framtiden. Men när våra agenter inte behöver fokusera på prisfrågan får de ökade möjligheter att hjälpa kunden i det ofta ganska komplexa valet av bil, med tillbehör och finansiering, säger Claes Jerveland.

– För oss återförsäljare är det avgörande att utveckla våra affärsprocesser inom såväl bilförsäljning som servicemarknad kontinuerligt, så att vi hela tiden svarar upp mot kundernas förväntningar. Kunden är numera i första hand digital och online, då måste det också vara utgångspunkt för hur vi jobbar och här passar agentmodellen bra in. Med våra välkända och mångåriga handlarföretag över hela landet, som kvarstår allihop, har vi dessutom allt som krävs för att rikstäckande ta hand om kunderna på bästa sätt och fortsätta göra satsningar in i framtiden, säger Therese Granath, som är VD för återförsäljarorganisationen SVÅ (Scania Volkswagen Återförsäljarna).

Volkswagen-koncernen inför den nya agentmodellen också på andra marknader i Europa. Sverige är ett av de länder som varit först ut.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00