Freshworks och Google presenterar ett samarbete som ska underlätta både för konsumenter och säljande företag.
Flera olika tjänster från Freshworks integreras med populära tjänster från Google. Resultatet blir enhetlig kommunikation, oberoende av vilka tjänster och kanaler som används.
Med ökad mobilitet och allt mer avancerade och varierade möjligheter att nå konsumenter krävs det integration mellan populära tjänster från olika företag. Det har Freshworks som är en ledande global leverantör av lösningar för support, CRM och kundtjänst tagit fasta på med en lansering av ett samarbete med Google.
Den möjlighet som erbjuds är att användare av Freshworks lösningar kan nå sina kunder direkt i Googles söktjänst och i Google Maps. Mer specifikt sköts integrationen med Google Business Messages. De Freshworkstjänster som kan integreras är Freshchat, Freshdesk Omnichannel och Freshsales Suite.
Det kundbehov som Freshworks och Google hoppas kunna tillfredsställa är helt enkelt snabbare svar från företag i de kanaler som kunderna själva använder. För att uttrycka det annorlunda: folk vill inte lägga tid på att söka efter information, de vill få den serverad.
Freshworks olika tjänster är integrerade med varandra på en gemensam plattform, med en gemensam databas. Det gör att kommunikationen med en konsument är enhetlig, oberoende av vilken Googletjänst konsumenten använder och av vilken Freshworkstjänst företaget som kommunicerar använder.
Kontentan är att konsumenten inte behöver hålla reda på olika sessioner.
– Konsumenter vill ha omedelbara svar i de kanaler som de själva använder. Vår integration med Google Business Messages möjliggör det, samtidigt som företagen får en enhetlig bild av sina kunder, säger Prakash Ramamurthy, produktchef på Freshworks.