De fyra största fallgroparna i julhandeln
Hem NYHETERFÖRETAGSNYHETER Fyra största fallgroparna i julhandeln

Fyra största fallgroparna i julhandeln

Publicerat av: Redaktionen

Julen är den mest hektiska tiden på året inom detaljhandeln.

Samtidigt som butikerna ser fram emot de förhoppningsvis höga försäljningssiffrorna, orsakar den kraftiga ökningen av ordervolymer tyvärr också flera tekniska utmaningar.

Om handlarna inte är tillräckligt förberedda är det lätt att de lägger ner onödigt stora summor pengar på marknadsföring, medan kunderna upplever en undermålig service.

Boomi, som ligger bakom en integrationsplattform där det mesta av kodningsarbetet redan har gjorts, har identifierat fyra fallgropar som många svenska handlare redan har hamnat i:

  1. Orderhanteringen sker fortfarande för handMånga företag, särskilt småföretag, hanterar fortfarande beställningar en efter en – för hand. Detta borde vara ett minne blott. Beställnings- och leveransprocessen kan förenklas och accelereras med en integrationsplattform. Här kan toppbelastningar i orderflödet hanteras mycket enklare, så att samma information inte behöver matas in manuellt på flera ställen. Samtidigt leder det till fler nöjda kunder, eftersom det finns kontroll över handläggnings- och leveranstiden.

Möbelhandlaren Masku, numera Boomi-kund, upplevde redan under sin Black Friday-kampanj 2019 flera utmaningar. De upptäckte att deras IT-infrastruktur var full av gamla och riskabla implementeringar. När rekordmånga beställningar kom in under kampanjdagen ledde det till förseningar och långa handläggnings- och leveranstider. För att undvika en upprepning har Masku, via Boomi-plattformen, fasat ut de äldre delarna av systemet, byggt upp ett datalager och nu helt uppdaterat produkttillgänglighetsinformation i webbutiken. Genom att minska förseningarna har de lyckats skapa en mycket bättre shoppingupplevelse för kunderna.

  1. Dålig kundservice leder till tappade konkurrensfördelar och bortkastad marknadsbudgetMånga handlare satsar hårt på marknadsföring för att öka julförsäljningen. Det är dock vanligt att en stor del av marknadsföringsbudgeten försvinner i tomma intet när IT-systemen inte kan anpassa sig till plötsliga ökningar av både antalet besökare och ordervolymer. Detta kan exempelvis leda till förlängda leveranstider och bristande efterlevnad av kundförpliktelser.

Förlängda leveranstider och dålig kundservice kan bli dyrt i längden. Detta gäller särskilt för mindre företag, vars främsta konkurrensfördel gentemot de stora e-handelsjättarna är just förstklassig kundservice. En viktig del av god service är leveransuppdateringar. När kunderna vet exakt hur deras beställning går är det lättare att hålla dem nöjda efter köpet. Detta är bara möjligt om logistik, affärssystem och CRM-system fungerar smidigt ihop tack vare en bra integrationsplattform som exempelvis Boomi.

  1. Företagets data finns i separata datasilor
    Data finns vanligtvis i olika system och många företag har hållit fast vid gamla IT-system. De kan ofta ha separata system för produktion, distribution, lagerhantering, fakturering, redovisning och CRM, som dessutom kommer från olika tjänsteleverantörer. De här gamla IT-systemen har svårt att prata med varandra och det gör att företag snabbt förlorar kontrollen.

I en alltmer digital och konkurrensutsatt affärsmiljö måste alla system kunna samverka och kommunicera sömlöst. Även om programvaran från början inte var designad för att fungera med andra system, kan en integrationsplattform som inte kräver mycket kodningsarbete föra ihop data och funktionalitet från olika system.

  1. Värdefull data lämnas oanvänd
    Många svenska företag samlar på sig data som kan vara oerhört värdefull om den kan användas på ett enkelt sätt, vilket tyvärr inte är alltför vanligt. Oavsett företagets storlek samlas data i de olika systemen och många lagrar helt enkelt data för senare användning – men använder den sällan eller aldrig.
De fyra största fallgroparna i julhandeln

Claes Huber, säljchef Boomi Sverige

Data som endast hämtas men inte används är en kostnad och en barlast. Det bästa sättet att använda data är att använda den direkt för att kontinuerligt förbättra verksamheten. De moderna integrationsplattformarna samlar all denna data på ett ställe genom att enkelt integrera datakällorna och kan dessutom konsolidera informationen från dessa datakällor, vilket gör att de är lätta att använda för olika typer av analyser. Detta säkerställer att värdefulla data inte låses i slutna datasilos, utan kan användas i till exempel marknadsföring eller för att förbättra en chatbot och därmed kundupplevelsen.

Julen kan vara en framgångssaga för handlare i alla storlekar
Integrationsplattformar är inte bara något för de stora e-handelsaktörerna och de kräver inte heller en enorm infrastruktur eller en omsättning på flera hundra miljoner kronor för att vara en bra lösning. Moderna integrationsplattformar är skalbara och kan användas av företag oavsett storlek.

En vanlig missuppfattning är att det tar lång tid att utvärdera, implementera och bevisa fördelarna med en integrationsplattform och att det kräver goda IT-kunskaper för att kunna använda dem. En modern integrationsplattform kan vara klar på 15 minuter och det finns mycket hjälp att få på plattformen.

Claes Huber, säljchef Boomi Sverige

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00