Fyra tips: Så bör företag digitalisera i kristider
Hem NYHETERFÖRETAGSNYHETER Fyra tips: Så bör företag digitalisera i kristider

Fyra tips: Så bör företag digitalisera i kristider

Publicerat av: Redaktionen

Många företag behöver komma i kapp med digitalisering som blev eftersatt under pandemin och prioritera rätt bland nya digitaliseringsinvesteringar.

 Tuffare tider ekonomiskt gör detta mer utmanande för IT-cheferna.

Här ger Dan Sommer, chef för omvärldsbevakning på dataanalysföretaget Qlik, tips hur IT-chefer kan prioritera.

Efter pandemin har vi en ny komplex situation med svagare ekonomiska utsikter och geopolitisk oro. Sju av tio IT-chefer har uttryckt oro över de ökande teknikinvesteringarna som krävs för att förbli konkurrenskraftiga men samtidigt är det få som vill minska sina datainvesteringar, enligt en undersökning av analysföretaget IDC. Det är därför viktigare än någonsin att investera med precision, främst inom beslutsstöd och datahantering. Så här kan företag få ut maximal effekt med begränsade resurser:

  • Fyra tips: Så bör företag digitalisera i kristiderSnabbare och mer precisa beslut Genom kombinationen av analys, automatisering och AI kan organisationer kraftigt förbättra hastigheten och precisionen i sitt beslutstagande. Enligt Gartner kommer 95 procent av besluten som använder data bli åtminstone delvis automatiserade. Detta gäller främst beslut som behöver tas snabbt, har stor volym och återanvändbarhet. Men även om det är vettigt att automatisera det operativa beslutsfattandet är det personalens uppgift att övervaka besluten. Dataläskunnighet – förmågan att kunna förstå och tolka data – kommer också att förkorta tiden till beslut. Nya roller med fokus på beslut lär uppstå: Chief Decision Officer och beslutsdesigner.
  • Kodoptimera efter behov App-plattformar med lågkod är viktiga i kristider och kan leda till fler appar snabbare och billigare. Samtidigt finns det programmerare och utvecklare som vill koda. Därför finns det verktyg för högkodning för kodare som vill ha flexibilitet. App-automatisering möjliggör att skapa kedjor av händelser som utlöses av data, där autoML ger de mest avancerade algoritmerna. Valet bör inte stå mellan lågkod och högkod utan varje företags kunskaper och behov bör avgöra.
  • Data storytellingStorytelling kan få data att bli mer begriplig, känslomässig och föranleda anställda att agera. Många insikter kan ges direkt från data och de kan även innehålla rekommendationer. Rapportering, varningar, noteringar i realtid, automatisering, inbäddning och rekommenderade prognoser är mekanismer som gör berättandet mer effektivt genom att uppmana till handling när det behövs.
  • Konsolidering av åtskilda systemMånga företag använder bara en liten del av sina data, delvis på grund av separata system utan integration. Men nu ser vi en trend till konvergens. Det omfattar konsolidering av tidigare skilda system, inklusive dataintegration, AI-analys, visualisering, datavetenskap och automatisering. Därmed uppnås synergier och det blir det lättare för producenter och användare av data att samarbeta för att bygga relevanta dataflöden.

Rätt användande av data är av stor vikt för företag och kan hjälpa organisationer att navigera i kriser. Det möjliggör att nå insikter, skapa automatiserade åtgärder och göra bättre prognoser.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00