Han rattar globalt nät men cyklar gärna 500 mil per år

[PÅ STAN MED] Fredrik Strandlund är i ovanligt fin form. Om det inte vore för de krångliga vägarna skulle han gärna cykla varje dag från hemmet i Västerås till jobbet på GTT COMMUNICATIONS i Stockholm. Trots det avverkar han ändå 500 mil varje år på cykelsadeln.

Fredrik Strandlund, GTT COMMUNICATIONS

Det är en strålande vacker vårdag i Stockholm när vi träffar Fredrik Strandlund på tv-profilen Roy Fares trendiga uteserveringen Mr Cake.  En perfekt cykeldag alltså men omständigheterna gör att Fredrik Strandlund tvingas vara bilburen till jobbet. Han bor med sönerna Axel och Erik på ön Tidö-Lindö utanför Västerås varifrån han pendlar till kontoret på Norrtull i Stockholm.

– Med dagens digitala verktyg kan man vara tillgänglig var som helst så det fungerar bra med att få familjepusslet att gå ihop.

När Fredrik Strandlund började pendla till Stockholm för närmare 20 år sedan tog det nästan en timme och 40 minuter med tåg och minst lika lång tid med bil men nu finns det en pendel som går varje kvart och den tar strax under en timme att åka.

Fredrik Strandlunds stora fritidsintresse är cykelåkning och på hans arm sitter en smart klocka av märket Polar som är kopplad till en app i mobilen. Det är en träningsklocka som kan ange varvtider, hastigheter och liknande.

– Förra året cyklade jag nog 500 mil och i maj ska jag förbereda mig för loppet Siljan runt vilket innebär att jag ska träningscykla 100 mil.

I Fredrik Strandlunds studiebakgrund finns exempelvis en MBA i internationellt företagande från Uppsala universitet.

Det gäller att hänga med IT-utvecklingen och det område som vi kallar digitaliseringen

– Under de senaste 15 åren har jag haft globala roller med oerhört mycket resande. Jag började på Telia en gång i tiden när bolaget hade drygt 50 000 anställda och så ser Telia inte alls ut idag. Jag fick vara med om en jättespännande resa där Telia fick anpassa sig efter hur marknaden ser ut idag.

Under de sista åren där jobbade Fredrik Strandlund med stora kunder med unika behov och blev därefter erbjuden en tjänst som IT-chef på Västerås stad som var kund till Telia. På Telia jobbade Fredrik Strandlund som både  produktutvecklare, med tjänsteförsäljning och som produktchef med helhetsansvar för produkterna.

– Så rollen som IT-chef blev en kul utmaning där jag fick prova på att vara kund och se saker från den andra sidan. Kunden ställer ju höga krav på leverantören och genom att ansvara för en IT-miljö hos en kund fick jag förståelse för att det är tufft att vara IT-chef eller CIO med de höga krav som verksamheten ställer. Det ska helt enkelt fungera. Det gäller att hänga med IT-utvecklingen och hela det område som vi kallar digitaliseringen och morgondagens krav. Vi pratar ändå om ganska stora investeringar som man vill ha utdelning på under en viss tid så många IT-chefer har inte bara ett tekniskt perspektiv utan även ett ekonomiskt så det är en ganska utmanande roll. Efter några år som IT-chef och CIO på olika företag fick Fredrik Strandlund möjlighet att gå tillbaka till leverantörssidan och bidra till att påverka en produktportfölj.

Organisation som gick in i en period av stor förvandling

– Det som kittlade mig då var att ta med mig de erfarenheter jag hade från kundsidan och ta tillbaka dessa till leverantörssidan. Fredrik Strandlund började på GTT som operativ chef i november 2017 och blev ansvarig för försäljningsverksamheten i Sverige och Finland  november 2018. Han hamnade då i en organisation som gick in i en period av stor förvandling eftersom GTT under förra året förvärvade Interoute, ägare till ett av Europas största fibernät vilket innebar GTT:s stora insteg på den europeiska marknaden.

GTT har främst haft närvaro på den nordamerikanska marknaden men har alltså nu blivit en global aktör. I och med förvärvet av Interoute äger och förvaltar GTT ett av världen fem mest kraftfulla datanät där det även ingår några av världen snabbaste undervattenskablar som förbinder olika kontinenter. Fredrik Strandlund betonar att GTT:s styrka är att man har ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till marknadens allra största aktörer.

Fokus på att växa och ta nya marknadsandelar

– Det som främst skiljer oss från andra när det gäller operatörsbranschen generellt är att marknaden domineras av ett antal riktigt stora aktörer där GTT fortfarande kan ses som en uppstickare och tillväxtbolag med fokus på att växa och ta nya marknadsandelar. Vi försöker vara så enkla, snabba och flexibla som vi kan. Det är vår stora styrka jämfört med de allra största. Vi kan vara minst lika bra, leverera samma kvalitet men är snabbare och enklare att samarbeta med. Vi går dessutom mot strömmen. I en tid då många stora aktörer sparar och centraliserar satsar och investerar vi mer på kunnig personal lokalt för att kunna ge kunderna bättre stöd och råd. När det gäller tillväxtpotentialen talar de flesta i branschen om digitalisering vilket kan betyda olika saker beroende på vem man pratar med, säger Fredrik Strandlund.

– I grunden handlar det om att kunna digitalisera mycket av de manuella processerna men framförallt kunna utveckla sin verksamhet genom digitala verktyg. Detta kräver att man kan hantera allt större mängder av data. Om du exempelvis har en global organisation eller vänder sig till en global kundkrets behöver du kunna distribuera all den här informationen på ett effektivt sätt över stora avstånd. Det är där vi kommer in i bilden genom att leverera  nätverkstjänster som kunderna behöver. I takt med att behovet av mer och mer data ökar så ökar även behovet av våra tjänster.

Idag är vi det man kallar ett Fortune 50-företag där vi per definition är stämplade som ett tillväxtföretag baserade på denna affärsidé. I och med köpet av molntjänstföretaget Interoute fick GTT stärkt ledarposition och utökade funktioner inom mjukvarudefinierat wide area networking (sd-wan). Därtill fick GTT tillgång till ett antal datacenter varav fyra fanns i Sverige.

– Datahallarna finns strategiskt utplacerade på de viktigaste platserna runt om i världen. Den fortsatta utbyggnaden baseras helt på kunderna behov.

Köpet av Interoute gav GTT tillgång till 72 000 kilometer av upplyst fiber på den europeiska marknaden.

– Detta tillsammans med vårt stora amerikanska nät innebär att vi täcker merparten av våra kunder särskilt som vi nu slår ihop dessa nät till ett enda globalt nätverk. Sen fungerar vår bransch så att där du har ett tillräckligt stort antal kunder finns det ekonomi i att ha ett eget nät medan vi arbetar med partners på platser där vi inte har samma kundupptag. Det är dock fortfarande vi som knyter ihop näten och levererar en sammanhållen tjänst för kunderna.

Men givetvis behöver vi bygga ut våra nät beroende på att kraven på hantering av större datormängder ökar. Datahallsleverantörer vänder sig ofta ganska långt norrut för att få miljöfördelar, inte minst när det gäller nerkylning av datahallarna och då behöver man ha en infrastrukturpartner som kan leverera hög kapacitet till sådana platser. Bland Fredrik Strandlunds övriga engagemang märks satsningen på Duqtor som är en tankesmedja för CIO:er där man bland annat arrangerar seminarieserier i samarbete med Stockholms universitet.

– På latin betyder duqtor att leda eller vägleda och i denna tankesmedja har vi tittat mycket på hur man kan förhålla sig till digitaliseringen och hur man kan utveckla IT för framtiden.

Därtill har Fredrik Strandlund under många år varit engagerad i Rotary Västerås, ett engagemang som han dock avslutade förra sommaren.

Kort om Fredrik Strandlund:
Familj: Två söner, Axel och Erik, 11 och 9 år
Intressen: Passionerad cyklist, skidåkare, nybliven simmare
Senaste film: Serien Trust på Netflix
Favoriträtt: Grillat i alla dess former inkl en fräsch sallad
Senaste bok: Factfulness av Hans Rosling
Antal devices: 20+ ”Jag köpte ny router för två år sedan eftersom den gamla bara klarade 18 enheter”.